Hlavní obsah

Kotík představí v Praze orchestrální díla Iannise Xenakise

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Prahja

Deset dní poté, co soubor Jack Quartet přestavil v Praze kompletní smyčcová kvarteta skladatele řeckého původu Iannise Xenakise, uvede 5. listopadu v pražském Doxu jeho orchestrální díla 85členný mezinárodní orchestr mladých hráčů Ostrava New Orchestra se hraničními sólisty pod taktovkou Petra Kotíka.

Foto: Smart Communication / M. Daniel

Iannis Xanakis

Článek

Právě v orchestrálních dílech je nejvíce patrné, jak Xenakis, který se věnoval architektuře, uplatnil ve své tvorbě principy symetrie a matematické postupy. „Xenakis měl na mne velký vliv, a to nejen po stránce hudební. Jeho osobnost byla pro mne velkým příkladem. Jako jeden z prvních mi jako skladateli dodal sebevědomí a podporu. Jeho charisma, intelektuální hloubka práce, která se nikdy neohlížela na reakce okolí, byly pro mne velkou inspirací a povzbuzením,“ řekl Petr Kotík.

Pro pražský program vybral Petr Kotík skladby Troorkh, AÏS a Ata. Ata z roku 1987 hodně pracuje s hustotou materiálu a plností zvuku a kontrasty v něm. Neobjevují se v něm glissanda ani náhodné procesy, s nimiž pracoval. Zazní i dramatický Aïs pro sólový baryton, perkuse a orchestr z roku 1980 s texty od Sapfó a Homéra, kde vystoupí německý barytonista Holger Falk a maďarský perkusionista Tamás Schlanger.

I Throorkh pro pozoun a orchestr, kde bude hrát americký trombonista William Lang, patří mezi pozdější díla Iannise Xenakise, je z roku 1991 a kvůli vysokým tónům bylo dílo považované za takřka nehratelné.

Od architektury k hudbě 

Xenakis, který vystudoval architekturu na Technické univerzitě v Aténách (současně studoval i hudbu), se aktivně zúčastnil řecké občanské války proti zastáncům obnovení monarchie a byl vážně zraněn. V roce 1947 uprchl do Francie, kde ho zaměstnalo studio Le Corbusiera. V Řecku byl v nepřítomnosti odsouzen k smrti.

Postupem času se ale stále více věnoval hudbě, i když s obtížemi, řada skladatelů jej odmítala přijmout. Arthur Honegger o jeho skladbách řekl, že „nejsou hudbou“. Nakonec ho v roce 1951 přijal Olivier Messiaen a Xenakis se postupně začal prosazovat. Už na konci padesátých let byl považován za významného evropského skladatele, který využíval glissand a náhodných čísel, která mu vygenerovala NASA na svém počítači. Skladbu ST/4 1-080262 uvedl právě Jack Quartet.

JACK Quartet: Inspirovali nás Zorn a Sharp

Kultura

Xenakisovo rozsáhlé dílo zahrnuje skladby pro velký orchestr, sbor, balet a oratoria, kompozice pro komorní orchestr i sólové nástroje a elektronickou hudbu na magnetofonovém pásku.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám