Hlavní obsah

Klip českého umělce uspěl v soutěži 23 tisíc videí z YouTube

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

New York

Newyorské Guggenheimovo muzeum vystavilo 25 videí ze serveru YouTube, která uspěla v soutěži o nejkreativnější video světa. V klání pořádaném společně muzeem i serverem se umístilo i dílo Moonwalk českého umělce Martina Kohouta, které muzeum spolu s ostatními úspěšnými příspěvky promítlo na svou fasádu.

Článek

Odborná porota vybírala z více než 23 000 videí z 91 zemí. Nejprve z nich vyčlenila 125 snímků, které si lidé mohli prohlédnout na serveru YouTube a které také byly vystaveny v Guggenheimových muzeích v New Yorku, Berlíně, Bilbau a Benátkách. Do finále se pak původně mělo dostat 20 nejlepších videí, díky kvalitě přihlášených děl ale nakonec porota rozhodla, že jich vybere o pět více.

Celkem tak v soutěži uspělo 39 umělců ze 14 zemí, díky Kohoutovi i z České republiky. Šestadvacetiletý umělec je absolventem FAMU. Podle svých internetových stránek v současnosti žije v Berlíně. Jeho video pochází z roku 2008 a na YouTube je zatím vidělo kolem 180 000 lidí. Kohout se newyorské vernisáže osobně zúčastnil.

"To se teprve ukáže," odpověděl ČTK na otázku, co pro něj úspěch v soutěži znamená. Tvorba úspěšného videa, které si hraje s lištou ukazující na YouTube odehraný čas, mu trvala čtyři dny. Během nich opakovaně nahrával na YouTube původní video a zase je zpětně snímal z obrazovky, dokud nevytvořil konečný tvar, který z lišty vytváří jakési schody do výšin.

"Zajímalo mne tenkrát, jak naše zvyky ohledně konzumace a tvorby audiovizuálního obsahu a přístup k nim ovlivňuje přítomnost lišty odměřující čas," uvedl.

Vítězná díla vybrala odborná porota sestavená Guggenheimovým muzeem v New Yorku. Zasedli v ní například americký filmař Darren Aronofsky nebo japonský umělec Takaši Murakami. Kohout si z porotců nejvíce váží skotského umělce Douglase Gordona a muzikantů ze skupiny Animal Collective.

Oceněná videa jsou rozmanitá, od experimentů po parodické hudební video jihoafrického projektu Die Antwoord. Neumístilo se ale například hudební video populární skupiny OK Go, kde se o vizuální efekty stará komplikovaný mechanismus a které mělo na YouTube miliony zhlédnutí. Sám Kohout moc snímků přihlášených do soutěže neviděl. "Spíš jsem narazil na ta videa, jež mne moc nebavila," uvedl.

Projekt YouTube Play vytvořila nadace Solomona R. Guggenheima a YouTube s podporou společnosti HP letos v červnu. Jeho hlavní snahou bylo najít a ocenit díla, jež posunují hranice pojetí videa. Od 22. do 24. října budou videa v Guggenheimově muzeu vystavena spolu s profily svých tvůrců. Videa je také možné shlédnout na kanálu YouTube Play.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám