Hlavní obsah

Jan Svěrák připravuje snímek v angličtině podle irské předlohy

Nový film Jana Svěráka má být natočen v angličtině podle nejmenované irské knižní předlohy. Jeho dvorní producent Eric Abraham tak s ním má po dvaceti letech spolupráce konečně udělat snímek ve své mateřštině - sedmý v pořadí. Režisér, který právě píše scénář, odhaduje pravděpodobnost natáčení na dvacet procent.

Foto: ČTK

Jan Svěrák

Článek

„Shánět peníze na film je stále těžší. A to nejen doma, ale i v zahraničí," uvedl oscarový filmař, který už s Abrahamem před lety narazil s projektem Henderson – Král deště. Dva roky psal scénář podle románu Saula Bellowa, ale k realizaci nedošlo. Radost mu teď dělá pohádka Tři bratři, což byla náhražka za tento snímek.

„Do kin za nimi přišlo 661 tisíc lidí," konstatoval režisér. Ani v tomto případě nebylo shánění peněz jednoduché. „S tátou jsme se rozhodli, že budeme dělat zadarmo – já se vzdám peněz za režii, on za scénář a zaplatíme si až tehdy, když si film na sebe vydělá," podotkl režisér. To se nakonec stalo – Tři bratři utržili 73,5 miliónu korun.

Distribuční společnost Bioscop prý odhadovala 350 000 diváků. „Já jsem počítal, že na to musí přijít aspoň půl miliónu lidí, aby se vrátily náklady. Měl jsem velký strach kolem premiéry a vlastně i na podzim," přiznal. Tři bratry teď čeká další život na legálních „stahovacích" platformách, o Vánocích se objeví na Nově.

Recept na dobrý film není podle něj jednoduchý. „Neexistuje – a jestli ano, tak ho neprozradím. Můžete samozřejmě sázet na hvězdy, dobré melodie, ale základem je určitě dobrý scénář a režie. Je to nevyzpytatelné," dodal Svěrák a připomněl oscarového Kolju. Když ho připravovali, riskovali, že ruské jméno v názvu nikoho po revoluci nepřiláká.

„Distributoři nás přemlouvali, ať ho nazveme jinak. Že se z něho nakonec stane světově známý snímek, to netušil ani náš anglický producent," řekl filmař, kterého nejvíc vždy bavilo samotné natáčení. „Při režírování jsem měl jako velké dítě k dispozici velký vláček, se kterým jsem si mohl hrát. Čím jsem ale starší, čím častěji musím psát scénáře a čím je finanční zabezpečení filmu složitější, tím mě to režírování už tolik netěší; těší mě psaní. Protože na to si stačím sám. Píšu rád na chalupě, kde si potřebuju jen zatopit a uvařit kafe. Jinak žiju ve svém příběhu a jsem šťastný," dodal Svěrák. Když získal Oscara, začaly mu z Ameriky chodit nabídky a scénáře.

„Nejprve jich bylo tak třicet ročně, pak deset, pět, jeden – a teď už nic," uvedl Svěrák, podle něhož ho žádný nechytil za srdce. „Mám totiž zkušenost, že když je scéna, které nevěřím, že tam má být, nevím, jak ji natočit. Bál jsem se toho, že to nebude moje téma, které nejde ze mě," vysvětlil. A že mezi nabídkami byly i takové hity, jako později zfilmovaná Pravidla moštárny, Nevěsta přes internet a Čokoláda.

Vždycky se snažil dělat jen to, co ho těší. „Protože věřím, že když budu dělat to, co mě baví, můžu tím potěšit i ostatní," uvedl ke svému krédu. Chystaný snímek by měl vzniknout v Irsku a v Česku se štábem, se kterým je zvyklý pracovat, a se zahraničními herci.

„I když Ondra Vetchý mně už kdysi řekl, že by rád hrál v mém anglicky mluveném filmu třeba i mrtvolu – aby nemusel mluvit. Ale nevím, jestli tam nějaká bude," dodal.

Reklama

Výběr článků

Načítám