Hlavní obsah
Takhle znali fanoušci kytaristu v šedesátých letech. (Radim Hladík, Blue Effect, 1969). Foto: archiv R. a Z. Hladíkových

Hold kytaristovi Radimu Hladíkovi

Původně byla expozice Sedm desetiletí s Radimem Hladíkem, kterou připravilo pražské Popmuseum, pojatá jako připomínka narozenin tohoto fenomenálního rockového instrumentalisty. Jenže osud rozhodl jinak. Hladík ještě před zahájením akce 4. prosince 2016 zemřel.

Takhle znali fanoušci kytaristu v šedesátých letech. (Radim Hladík, Blue Effect, 1969). Foto: archiv R. a Z. Hladíkových
Hold kytaristovi Radimu Hladíkovi

A tak se organizátoři rozhodli výstavu, která trvá až do konce února, pojmout jako poděkování a hold fenomenálnímu hráči.

Expozice je pečlivě připravená. Na panelech lze objevit zásadní milníky, kterými tuzemská rocková historie prošla. A vždy je vysvětlena úloha, jakou Radim Hladík sehrál. Fotografie, plakáty či obaly alb kurátoři detailně popsali, takže si lze vytvořit představu, s kým kdo tehdy na pódiích stál.

Radim Hladík (vzadu uprostřed) v řadách The Matadors v roce 1967.

Foto: Věra Hutrová

K tomu přidali i detailní historii zásadních kapel, ve kterých Hladík hrával. Jde především o The Matadors, Blue Effect, respektive M. Efekt. Tento materiál je doplněn originálními články z tehdejších novin či hudebních periodik (Pop Music Expres, Melodie), tudíž si každý může porovnat informace v dnešní a dobové interpretaci.

Je dobře, že se autoři historického přehledu neomezili pouze na výčet daných faktů, ale zaměřili se i na mezinárodní kontext či vyloženě na ne tolik známá fakta. Dozvíme se například, že skupina The Matadors rok po založení v Československu nepůsobila, protože hrála v sousední Německé demokratické republice. Nebo že Otto Bezloja, spoluhráč Hladíka z The Matadors, hrál jako diskžokej v mnichovském klubu Why Not, kam chodili zpěvačka Tina Turner či zpěvák Mick Jagger z Rolling Stones.

The Blue Effect v roce 1977. Zleva Fedor Frešo (basová kytara, zpěv)), Oldřich Veselý (klávesy, zpěv), Radim Hladík (kytara) a Vlado Čech (bicí).

Foto: Alan Pajer

Kuriozity čekají na návštěvníky i mezi exponáty. K nejpřekvapivějším patří pohled, který poslal fotbalový mistr Evropy a pravé křídlo Slavie František Veselý kapele The Matadors ze soustředění v Izraeli. Popiska navíc vysvětluje, že hbitý křídelník patřil k fanouškům beatové hudby.

Nad jednotlivými panely se na výstavě vznášejí na vlascích zavěšené elektrické kytary ze stálé expozice Popmusea. Člověk se na ně bezděky podívá, obrátí oči k nebi a napadne ho, jak asi může znít kytarová souhra Jimiho Hendrixe a Radima Hladíka. S největší pravděpodobností nadpozemsky.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků