Hlavní obsah

Helena Třeštíková soutěží v Amsterdamu

Právo, Věra Míšková

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

I když je filmový podzim nejen v Česku ve znamení covidových opatření a většina festivalů se odehrává bez diváků i filmových profesionálů pouze v online prostředí, o české a koprodukční filmy je na přehlídkách značný zájem.

Foto: archiv Heleny Třeštíkové

Helena Třeštíková při online debatě o filmu Anny.

Článek

Na největším festivalu dokumentárních filmů IDFA v nizozemském Amsterdamu soutěží v kategorii středně dlouhých filmů nový časosběrný projekt Heleny Třeštíkové Anny, který tam byl uveden ve světové premiéře.

Zachycuje šestnáct let životního příběhu svérázné ženy, která má tři odrostlé děti, je dvakrát rozvedená a pracuje jako toaletářka. Přesto vždy vidí raději nebe než dno.

„V roce 1996 jsem začala točit sérii časosběrných dokumentů o ženách, přičemž mělo jít o hrdinky z různých společenských vrstev,“ řekla Právu Třeštíková. „Zaujala mě organizace Rozkoš bez rizika, která se stará o pražské prostitutky, a Anny byla zajímavá tím, že to nebyla typická prostitutka. Začala šlapat ve čtyřiceti šesti letech, aby přilepšila na Vánoce vnoučatům. Líbilo se mi, že se svými výraznými rysy podobá italské herečce Giuliettě Masinové. Ta ve Felliniho filmu Cabiriiny noci ztvárnila prostitutku a mně připadalo, že máme Cabiriiny noci po česku,“ dodává.

Třeštíková si na své hrdince cení to, že nikdy nic nevzdává. „Vždycky se dokáže o sebe postarat, najít si práci. Ví, že je v nejnižší vrstvě společnosti, ale nefňuká. Je to absolutní realistka. Ta touha najít cestu a dostat se z problému, nepropadnout depresi. Toho si velmi cením,“ řekla.

Na otázku, jak se cítila při debatě na dálku, odpověděla: „Je to nová zkušenost. Nemůže sice nahradit živý kontakt, ale v současné situaci to člověk musí chápat. Měla jsem dvě debaty a padly zajímavé dotazy. Z toho mám vždycky radost. Já jsem se na oplátku ptala diváků, jestli je film srozumitelný i pro Nizozemce, a potvrdili mi, že ano. Ředitel festivalu mi dokonce napsal, že film považuje za klenot.“

Češi obsadili Talinn i Chotěbuz

Do soutěže celovečerních filmů byl v Amsterdamu zařazen i dokument Vitalije Manského Gorbačov. Ráj a v sekci Best of Fests dostal šanci krátký animovaný snímek Mezery studentky FAMU Nory Štrbové. Festival vyhlásí vítěze 6. prosince.

Patnáct majoritně českých filmů nebo koprodukcí s českou účastí má v programu Mezinárodní filmový festival v estonském hlavním městě Talinnu. V sekci celovečerních hraných filmů mají české snímky zastoupení dramaty Šarlatán (Agnieszka Holland), Havel (Slávek Horák) a slovensko-rumunsko-česko-irským dramatem z kněžského semináře v době komunistického Československa Služebníci (Ivan Ostrochovský).

V sekci určené filmům pro děti a mládež soutěží film z prostředí ledního hokeje Smečka (Tomáš Polenský), dokumentární snímky zastupují V síti (Vít Klusák a Barbora Chalupová) a film Vlci na hranicích (Martin Páv) oceněný na MFDF Ji.hlava. Nechybějí ani krátké filmy v různých sekcích zaměřených převážné na animovanou či experimentální tvorbu.

Šestnáct českých projektů se představí na festivalu v německé Chotěbuzi. Pozornost jistě vzbudí Krajina ve stínu režiséra Bohdana Slámy, Vlci na hranicích Martina Páva a nepochybně i Až přijde válka režiséra Jana Geberta o militantní domobraně na Slovensku.

Festival kromě toho věnoval celou sekci současné české filmové tvorbě. Jmenuje se Spotlight Česko. Diváci si mohou online pustit hrané filmy Bourák, Havel, Modelář a Tiché doteky, na Oscara nominovanou animovanou Dceru, krátké filmy Fibonacci, Nebát se ničeho, dokument Ztracený břeh nebo televizní sérii Herec.

Festival v řecké Soluni letos představil retrospektivu díla režisérky Věry Chytilové, filmy O něčem jiném, Sedmikrásky, Ovoce stromů rajských jíme, Hra o jablko a Kopytem sem, kopytem tam.

Festival dokumentárních filmů v New Yorku DOC NYC zařadil do oficiálního výběru islandsko-švédsko-českou koprodukci Efekt Vašulka.

Reklama

Výběr článků

Načítám