Hlavní obsah

Gustav Klimt jako průkopník erotiky

Právo, Peter Kováč
FRANKFURT

Sexuální revoluce pravděpodobně začala dřív než s hnutím hippies v 60. letech. Důkazy o tom přinesli němečtí historikové umění, kteří pro slavnou Schirn-Kunsthalle ve Frankfurtu připravili unikátní expozici o erotických dílech a skandálech vídeňských malířů secese a expresionismu.

Článek

Nejčastěji se zmiňuje nevázaný život mladého Egona Schieleho. Měsíc byl ve vazbě kvůli únosu a svedení nezletilé. Trestný čin se ale neprokázal a tak byl malíř alespoň odsouzen ke třem dním vězení za kresby vystavené na zdech ateliéru, které byly policií označeny za "mladistvím nepřístupnou pornografii". Většinu jeho erotických obrazů a kreseb považovala tehdy veřejnost za vulgární.

Stejně odvážný v erotickém rozletu byl jeho starší kolega Gustav Klimt. Sex byl pro něj nezkrotitelnou vášní. Obětí jeho choutek se stala i Alma Mahlerová, která byla o sedmnáct let mladší. V dubnu 1899 si zapsala do deníčku: "Aniž bych si stačila cokoliv uvědomit, začal mě vášnivě líbat. Svedl mě snad během desetiny sekundy".

Klimtův ateliér se stal soukromým harémem. Ti co tam nahlédli hovořili o polonahých či spíše zcela svlečených modelkách, které tvůrce obletovaly, zatímco on stál u štaflí a tvořil. Klimtova zákonitá manželka byla v tomto ohledu tolerantní. Co se dělo přes týden ji nezajímalo, ale malíř se musel každý víkend povinně a jako spořádaný manžel věnovat rodině.

Většina Klimtových erotických kreseb byla veřejnosti dlouho utajena. O jeho až perverzních choutkách se diváci výstav mohli něco dozvědět jen z obrazů, jako je eroticky vyhlížející Danae do jejíhož klína se podle báje snesl Zeus v podobě zlatého deště. Ostatně právě tento obraz je ozdobou výstavy, která je ve Frankfurtu k vidění do konce dubna a pak od května do srpna bude reprízovaná v Leopoldově muzeu ve Vídni.

Reklama

Výběr článků

Načítám