Hlavní obsah
Po začátku představení vtrhla na jeviště necelá třicítka členů hnutí Slušní lidé, utvořila na jevišti řetěz a bránila hercům v další produkci. Foto: ČTK

GLOSA: Nuda, nebo skandál v Brně?

Páteční představení Naše násilí a vaše násilí, které na festival Divadelní svět přivezl soubor Mladinsko Gledališče z Lublaně, budilo už předem očekávání skandálu, jímž vyvrcholí spor o právo na uvedení kontroverzního titulu režiséra Olivera Frljiče v Brně.

Po začátku představení vtrhla na jeviště necelá třicítka členů hnutí Slušní lidé, utvořila na jevišti řetěz a bránila hercům v další produkci. Foto: ČTK
GLOSA: Nuda, nebo skandál v Brně?

Kdo očekával před Divadlem Husa na provázku policejní kordony, byl nejspíš zklamán. Před vchodem povykovalo jen pár křesťanských aktivistů, kteří do svých protestů na podomácku vytvořených transparentech zahrnuli pro jistotu všechny: od opilců přes satanisty až k jogínům. Svou příležitost k vystoupení vyčenichal i omšelý komediant Miroslav Sládek, který ale víc než proti Frljičovi horlil proti Babišovi. Celkem spíš trapno a nuda v Brně.

Před začátkem představení organizovaně nastoupila do hlediště třicítka svalovců z kontroverzního brněnského hnutí Slušní lidé. Pět minut po začátku při scéně nahých herců spustila pískot na píšťalky, dupot, řvaní, házení papírových koulí na scénu. Tam pak napochodovali v sevřené řadě a pokusili se herce vytlačit z jeviště.

Představení muselo být přerušeno a v třicetiminutové pauze část publika demonstrativně tleskala, dva diváci se solidárně svlékli, jiní tančili s herci, někteří se bezúspěšně pokusili diskutovat se „slušnými lidmi“ odmítajícími opustit scénu.

K tomu je přiměli až přivolaní členové antikonfliktního týmu Policie ČR. Představení pokračovalo, narušováno jen skupinou Mladých křesťanů (alespoň podle jejich tvrzení) polohlasně se modlících se při scénách násilí.

Frljičova inscenace staví proti evropským obětem teroristických útoků milióny mrtvých, které na Blízkém východě zanechaly zásahy vlád západních zemí. Činí tak pohledem transparentně zjednodušeným. Pro řadu diváků ale formuluje otázky, které by si zjevně sami nepoložili a které se mohou stát východiskem k diskusi.

Obsahuje stylizované scény násilí, podřezávání krků, nahoty i znásilnění muslimky postavou připomínající Ježíše Krista. Po hlasitých protestech opustili vynuceně sál i Mladí křesťané.

Z hlediska divadelní estetiky 21. století nic nového ani šokujícího. Nicméně hru nelze jen tak lehce odmávnout rukou. Už proto, co ji provázelo. Kdyby byla tato společnost vskutku v pořádku, bavili bychom se o uměleckých kvalitách Frljičovy inscenace, nikoli o právu na její uvedení, anebo o poněkud nechutném happeningu, ve který se představení Naše násilí a vaše násilí proměnilo.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků