Dramatik De Buysser se v planetáriu zamyslí nad vesmírem a dnešní společností

Praha

Vlámský dramatik Pieter De Buysser, který zaujal Pálením knih, připravil jako rezidentní umělec Divadla Archa pro pražské planetárium představení The Tip Of Tongue. Poprvé bylo uveden loni na přehlídce Kunstenfestivaldesarts v Bruselu, v Praze bude k vidění 18. a 19. dubna.

Foto: Danny Willems/Divadlo Archa

The Tip Of Tongue

Inscenace využívající projekci v kupoli planetária spojuje kosmologické otázky s lidskými osudy. Objevují s v něm černé díry, kosmické částice i hvězdné systémy nebo urychlovač částic, ale také ztracený detektiv, kterého nikdo nehledá, či holčička, kterou unavuje mesiáš.

De Buyssera fascinoval prostor, kde se odehrává jeho nové představení: „Planetária jsou úchvatná, často zapomenutá a zanedbávaná divadla. Představení v planetáriích promlouvala o pozemských i nebeských problémech, nabízela kosmologické narativy pojednávající mimo jiné o postavení člověka, pokroku a technologií ve světě, který se závratnou rychlostí proměňoval. Diváci těchto představení, která z vědeckých objevů a technologií vytvářela spektakulární show, často popisovali prožitek intelektuálního a emocionálního stavu zvaného úžas. V planetáriích se modernita srovnávala s rozpory své doby.“

„Planetárium je jedno z mála míst, kde spolu fakta a fikce nejsou na nože, ale naopak se vzájemně podporují. V planetáriu se hledí na umělá nebesa, nebe na zemi vytvořené na vnitřní straně kopule. Tahle stará divadelní dispozice návštěvníka pobízí, aby si převyprávěl a přeformuloval svůj vztah ke kosmu, který je až skandálně skutečný. Způsob, jakým popisujeme souhvězdí, odráží naše materiální vztahy na zemi. Budujeme si příběhy a celé vnímání světa kolem naší vlastní perspektivy, ale v absolutním smyslu to pravda není,“ řekl De Buysser.

Hned ale doplnil: „Funguje to ale i naopak – taková je moc dávných mýtů a bajek: překreslením a převyprávěním svých kosmologických vztahů můžeme najít cestu k přeskupení svých materiálních poměrů,“

K významu planetárií dodal: Odehrává se v nich úžas, příběhy i věda zároveň, a proto není lepšího divadla pro důkladnou revizi našeho světonázoru. Bertolt Brecht mimochodem právě z toho důvodu považoval planetárium za vrcholné divadlo.“

I Tip Of Tongue je proto nejen magickou podívanou, ale také odráží rozpory a nebezpečí dneška: „Žijeme v době, která na pravdu neúnavně útočí, političtí lídři používají svoje vlastní média a za pravdu prohlašují to, co se jim nejvíc hodí do krámu. Pravdu je proto třeba ochraňovat. Nejlepší způsob, jak bránit pravdu, je osvětlit, zdůraznit její rámec, tedy právě tu zmíněnou perspektivu, v níž každé pravdivé tvrzení vzniká,“