Hlavní obsah

Divadelní premiéry: Velký Gatsby i kriminálka z Újezdu

Právo, Radmila Hrdinová

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Divadelní premiéry posledního únorového týdne přinášejí přitažlivá témata. Do New Yorku 20. let zavede diváky dramatizace románu Velký Gatsby, na starý Smíchov zase Lady Macbeth z Újezdu. A dojde i poslední zážitky na tomto světě.

Foto: Patrik Borecký

Magdaléna Borová a Matyáš Řezníček v inscenaci Koncové světlo.

Článek

Koncové světlo je název kolektivní autorské inscenace, kterou se souborem Činohry Národního divadla v Praze nastudoval režisér Jan Frič a premiéru má 27. února na Nové scéně. Název odkazuje na „světlo na konci tunelu“, které člověk údajně vnímá v posledních okamžicích svého života a o němž vypovídají i ti, kteří přežili klinickou smrt.

Dramatik Karel Steigerwald napsal na počátku 80. let minulého století hru Dobové tance, v níž příběh příjezdu revizora, který má prověřit události spojené s revolučním děním v roce 1848, vypovídal o poměrech totalitního režimu. Nyní se hra vrací na repertoár činohry Národního divadla v Brně v režii Ivana Krejčího.

„Při zpětném pohledu není jen alegorií na dobu normalizace (jejíž ovzduší jako by se žel vracelo), ale nadčasovým svědectvím o Češích jako takových,“ říkají tvůrci s tím, že uvedení Dobových tanců chápou jako pandán k nedávné premiéře Jiráskovy Lucerny. Premiéra v Mahenově divadle se koná 28. února.

Jaký dopad má na život současných matek moderní mýtus mateřství, zkoumá inscenace s názvem Jenom matky vědí, o čem ten život je, kterou připravila režisérka Barbara Herz pro pražské A studio Rubín. Sedm žen z časosběrného dokumentu scénicky ztvární Lucie Andělová, Veronika Lazorčáková a Jiří Kniha. Premiéra se uskuteční 28. února v A studiu Rubín.

Lady Macbeth ve Švandově divadle

Novela Nikolaje Leskova Lady Macbeth z Mcenského újezdu spolu se skutečným kriminálním příběhem ze staré Prahy jsou inspiračními zdroji inscenace Lady Macbeth z Újezdu, kterou uvede 29. února v premiéře Švandovo divadlo v Praze. Režisér David Jařab soudí, že jde o nadčasový příběh, který může přispět do diskuse o postavení žen, mužů i dětí.

Román Francise Scotta Fitzgeralda Velký Gatsby uvádí čtenáře do amerických dvacátých let, světa svobody, jazzu, hospodářského růstu, světa, ve kterém se s trochou píle může každý stát milionářem, světa materiálního bohatství a morální prázdnoty. Jeho součástí se stává i hlavní hrdina Nick. Adaptaci románu z pera Rebekky Kircheldorfové uvede 29. února Klicperovo divadlo v Hradci Králové v režii Adama Svozila a Kristýny Kosové.

Novelou H. G. Wellse Neviditelný (Invisible Man) a deníky „pana N. O. Bodyho“, nalezenými v jeho pozůstalosti, se inspirovali Janek Lesák a Natálie Preslová, tvůrci inscenace Invisible Man, kterou uvede Jihočeské divadlo v Českých Budějovicích. Podle jejich tvrzení půjde o příběh s neviditelným hercem v hlavní roli vyprávěný formou live-cinema, tedy živým kinem, v němž diváci sledují film, který filmový štáb v reálném čase natáčí přímo pod plátnem. Inscenaci určenou pro věkovou kategorii 13+ uvede soubor poprvé 29. února v Malém divadle.

Břetislav Rychlík je autorem i režisérem inscenace Osobní poplach o osudech Jožky Slováka, řezníka, furianta, provokatéra, vzdělance samouka, mistra estetika a surového humanisty, chlapa věrného jedné životní lásce navzdory krutému osudu i dobovým poměrům zvaným komunismus. Inscenace vznikla podle stejnojmenné prózy zlínského spisovatele, soudce i divadelníka Josefa Holcmana a premiéru bude mít 29. února v Městském divadle Zlín.

Může se vám hodit na Firmy.cz:

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám