Hlavní obsah

Charta Story jako múzický fenomén

Právo, Jan Šída

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

U příležitosti čtyřicátého výročí podpisu Prohlášení Charty 77 vznikla výstava Charta Story, kterou lze vidět až do 19. ledna 2019 v pražském Salmovském paláci. Připravila ji Národní galerie v Praze ve spolupráci s dalšími institucemi, například Knihovnou Václava Havla, LibriProhibiti či Archivem Jana Patočky.

Foto: katalog výstavy

Jiří Kolář: Malá báseň v próze.

Článek

Protože veřejnost často chybně chápe Chartu 77 striktně coby politickou aktivitu, pojali Eugen a Zuzana Brikciusovi expozici především jako múzický fenomén. Z tohoto důvodu je její osou příběh Ivana Martina Jirouse, který byl kromě básníka a uměleckého vedoucího rockových skupin také kritikem a redaktorem magazínu Výtvarná práce.

Nejznámějším tvůrcem, jehož díla visí v Salmovském paláci, je Jiří Kolář. Dvě koláže, Němý na poušti a Malá báseň v próze, ho představují coby originálního inovátora.

Foto: katalog výstavy

Charta Story,Jan Šafránek-Sběrač starého papíru.

Olej na plátně Krajina malířky Olgy Karlíkové je ovlivněn strukturální abstrakcí a pracuje s geometrickými tvary, vytvářejícími zvláštní ornamenty. Otakar Slavík na svých obrazech zpracovává také abstraktní témata, ale používá velmi výrazné barvy.

Jan Šafránek vychází na oleji Sběrač starého papíru ze situačního humoru v městských reáliích, je zpracovaný optikou naivismu. Namaloval také monumentální obraz Underground na Karlově mostě. Dílo z roku 1976 se však nedochovalo, proto je na výstavě pouze jeho zmenšená kopie.

Foto: Jan Šída, Právo

Kurátorka výstavy Zuzana Brikcius.

Kromě malířů jsou na výstavě také díla významných fotografů, jako je Bohdan Holomíček, Ondřej Němec, Jan Kašpar nebo Oldřich Škácha. Hodnota jejich černobílých i barevných snímků není totiž jen dokumentární, ale také umělecká.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám