Hlavní obsah
Karel Cudlín, Ukrajina 1994 Foto: archív Karla Cudlína

Černobílý svět fotografií Karla Cudlína připomíná obrazy Vermeera van Delfta

V litoměřické Fotogalerii Na baště proběhla komorní výstava fotografa Karla Cudlína. Expozice nazvaná Malá retrospektiva (připravil ji místní fotoklub Porta) ukazuje umělce prostřednictvím ohlédnutí za jeho dosavadní tvorbou. Lépe řečeno za tou částí tvorby, v níž popisuje a fotograficky komentuje lidské konání napříč světadíly (dokumenty z Izraele či Ukrajiny).

Karel Cudlín, Ukrajina 1994 Foto: archív Karla Cudlína
Černobílý svět fotografií Karla Cudlína připomíná obrazy Vermeera van Delfta

Cudlín je učebnicovým příkladem zhmotnělé poučky, že fotograf musí být co nejméně rušivým elementem při tvorbě snímku a hlavně ho nesmí svou přítomností jakkoli ovlivňovat. Při několikerém pozorném sledování jednotlivých prací nabývá divák dojmu, že na lidi a jejich často neobvyklé konání nahlíží fotograf z několika centimetrů skrze z jedné strany neprůhledné sklo. Tyto fotografie jsou skutečný a mnohdy velmi syrový dokument.

Sovětským vojákům jedoucím v autobuse hledíte do tváří z bezprostřední blízkosti. Vidíte hvězdičku se srpem a kladivem na čapce, vyznamenání, ale i unavené tváře a smutné nedůvěřivé oči. Ukrajinská žena v šátku škrábající do misky brambory připomíná zadumanou kompozicí a především geniální světelnou stavbou (ta je pro Cudlína typická) barokní obrazy holandského mistra Vermeera van Delfta.

Vůbec nevadí, že má černobílé barvy. Naopak, díky tomu se obyčejná každodenní situace pohrouží do takřka mystického šerosvitu. Každý snímek vypráví příběh. V tom je Cudlín nepřekonatelný.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků