Hlavní obsah
Jan Šibík zachytil momenty, které změnily chod našich dějin. Foto: Jan Šída, Právo

Černobílý rok 1989 fotografa Jana Šibíka

Výstavu snímků fotografa Jana Šibíka z revolučního roku 1989 si lze do 14. listopadu prohlédnout na pražské Staroměstské radnici. Expozice nazvaná Jan Šibík 1989 je složena z fotografií událostí kolem sametové revoluce v Československu, pádu Berlínské zdi a převratu v Rumunsku.

Jan Šibík zachytil momenty, které změnily chod našich dějin. Foto: Jan Šída, Právo
Černobílý rok 1989 fotografa Jana Šibíka

Ačkoliv je autor spojován především s magazínovou barevnou reportážní fotografií ze zemí sužovaných přírodními katastrofami, revolucemi či válkami, v tomto případě jsou k vidění pouze černobílé fotografie. Je to ideální forma zobrazení historických událostí.

Zrnité, někde i mírně rozostřené snímky dávají všem scénám punc zvláštní přízračnosti, až mytičnosti. Zároveň poukazují na fakt, že doba normalizace se táhla našimi životy jako nevýrazná šedivá šmouha.

Overturu pro události listopadu 1989 představuje fotografie z pražského Václavského náměstí 18. ledna 1989, kdy si lidé demonstrací připomněli smrt Jana Palacha. Pohled shora ukazuje policejně vyklizené náměstí, dva antony, mlhavé stíny policistů, probleskující světla a v dáli na horizontu siluetu muzea i sochy patrona české země.

Podobně vyznívá momentka z února téhož roku. Zobrazuje osamělého vojáka stojícího čestnou stráž u tribuny postavené k oslavám komunistického puče z roku 1948. Ozbrojenec má nad hlavou velkou hvězdu, která mu jedním cípem míří na hlavu jako čepel bajonetu.

Na jiném snímku je totéž náměstí, opět z nadhledu, ale 22. listopadu. Bylo po okraj napěchované lidmi. Údajně na něm mělo být až dvacet dva tisíc občanů. V mase těl sem tam probleskují světla a transparenty.

Jako završení lze chápat momentku objímajícího Václava Havla mírně zmrazeného Dubčeka po oznámení, že padla stávající komunistická vláda.

V prvním patře výstavních prostor jsou díla zaznamenávající pád Berlínské zdi a revoluci v Rumunsku. Události v Německu snad nejlépe symbolizuje fotka, na které lidé kladivy rozbíjejí nesmyslnou betonovou bariéru. Rumunské události skvěle ilustruje tank obsypaný demonstranty, na němž spontánně oslavují porážku nenáviděného totalitního režimu.

Fotografie Jana Šibíka mají vizuální sílu v tom, že neukazují jen dění probíhající na povrchu. Autor jde naopak do hloubky, zaměřuje se na emocionální prožitek lidí na snímku. Díky tomu jsou jeho práce schopny vyprávět silné příběhy i těm, kteří v té době ještě ani nebyli na světě.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků