Hlavní obsah

Britka P.J. Harvey vydává novinku Uh Huh Her

Právo, Jaroslav Špulák

Čtyřiatřicetiletá Britka Polly Jean Harvey, užívající v hudebních světech znělejšího P. J. Harvey, je zvláštní osobnost. Sotva ji někam zařadit, pohybuje se zcela bez omezení, přitom ve svých kompozicích používá tak málo zvuků, až si jeden uvědomí, jak "omezená" je. Nové album Uh Huh Her budiž potřebným předmětem doličným.

Foto: Archiv zámku Dobříš

Patnáctá Svatováclavská slavnost se bude konat tuto sobotu na zámku Dobříš.

Článek

Patří mezi rockové umělce, ale přidejme si před ono klíčové slůvko raději přídavné jméno "alternativní". Její hudba totiž není přímočará, jak by se od rocku očekávalo, a není ani agresívní. P. J. Harvey tvoří nálady.

Debutovala v roce 1992 deskou Dry. Nastavila si laťku pořádně vysoko, od zpěvačky se takto vyhraněný přístup na počátku předešlé desetiletky tolik neočekával, a tak se stala zjevením.

Laťku nikdy nepodlezla, snad jen v osmadevadesátém, když vydala své nejméně povedené album Is This Desire? Z dnešního pohledu bylo pouze průměrné, úplně dole to P.J. nezná.

Její tvorbu ovlivnili Cpt. Beefheart, Bob Dylan, Nick Cave, Tom Waits či Chrissie Hynde za zpěvačky. Spolupracovala například s Trickym, zvukovým mágem konce devadesátek, především pak s Robem Ellisem, který jí byl pravou i levou rukou při realizaci nového alba. Vychází po čtyřleté pauze, atmosféra předešlého dílka Stories From The City, Stories From The Sea na poměrně dlouhé časy s přehledem vystačila.

Novinka Uh Huh Her je určena znalcům její tvorby. Poslechne-li si ji nezainteresovaný, bude mít místy vtíravý pocit, že si z něho kdosí tropí žerty. Pravda je ovšem jinde, P.J. Harvey používá svůj obvyklý umělecký jazyk. Napsala si všechny skladby, nahrála většinu nástrojů, album produkovala a v podstatě se posílila pouze na postu bubeníka (Rob Ellis) a vokalistů, kteří dominují ve čtyřech skladbách.

Zaklínadlo je velmi jednoduché. Všechny kompozice na desce (slovo "píseň" není vždy úplně přesné) jsou jednoduché. Je v nich použito minimum nástrojů, vystačí s těmi základními (kytara, baskytara, bicí) plus klávesové rejstříky, přitom je každý okamžik jiný.

Na úvod v The Life And Death Of Mr. Badfmouth dosáhla šedesátkové syrovosti Lennyho Kravitze. Rytmická je ve štěkavé Who The Fuck?, popová v hymnu No Child Of Mine (trvá jen minutu), naopak folková až romantická v kratičkém sladkém rozloučení The End i následné The Desperate Kingdom Of Love.

Střídá nálady a nepotřebuje k tomu rotu muzikantů. Její síla je ve znamenitých nápadech, aranžérských schopnostech koketovat s výrazovým minimalismem (to i v textech), zastřeném hlasovém projevu a koneckonců i v privilegovaném postavení, které na scéně má.

Album Uh Huh Her zaslouží pozornost. Intenzívně vás vtahuje dovnitř, až před sebou máte P.J. Harvey v životní velikosti.

P.J. Harvey: Uh Huh Her

Universal Music, 41:18

Reklama

Výběr článků

Načítám