Článek
"Jeho filmy bavily diváky na celém světě, stal se inspirací pro ostatní filmaře," prohlásil o něm šéf unie Richard Crudo.
"To je přece krásné, ne?" reagoval Ondříček, jemuž zpráva o ocenění udělala obrovskou radost. Teprve teď se vlastně zařadím do mramorové historie," uvedl a připomněl podobně oceněné slavné kameramany, k nimž vzhlížel jako k modlám - například Francouze Henriho Alekana či Felliniho spolupracovníka Giuseppa Rotuna.
U filmu začínal jako komparsista, pak se vyučil v laboratořích na Barrandově. Byl asistentem kamery a koncem 50. let ukončil FAMU. Režírovat prý nikdy nechtěl. Připouští, že měl štěstí na režiséry, kteří přicházeli do jeho života. Ať už to byli vedle Formana Lindsay Anderson, Roy Hill, Mike Nichols či Penny Marshallová. V polovině 80. let snímal turné Luciana Pavarottiho po Číně - věhlasný tenorista si ho vybral po zhlédnutí Amadea.
"Poslední film jsem natočil v 66 letech a profesi pověsil na hřebík. Jsem rád, že už jsem z toho kola vypadl," říká Ondříček, který začátkem listopadu oslaví sedmdesátiny.
V roce 2000 převzal Českého lva za dlouholetý umělecký přínos českému filmu.
Bude teprve druhým filmařem z východní Evropy, jehož americká unie ocení. Primát patří Polákovi Witoldu Sobocinskému, který točil s Wajdou, Zanussim a Polanským a cenu převzal loni.