Hřebejkova Učitelka pojednává o kantorce, která své žáky a jejich rodiče využívá k různým službičkám a prospěch žáčků pak záleží na ochotě - jejich i rodičů - spolupracovat. „Učitelka vychází z jedné situace na třídní schůzce, ale dotýká se nějakého celospolečenského problému - a to je strach,“ říká Hřebejk.

Snímek Olma Omerzua je rodinným dramatem. „V Rodinném filmu divák pozoruje postavy, jak v životě klesají, a jak se jim hroutí nějaké pevné představy, které o sobě měly,“ uvádí režisér Omerzu.

Českého lva může získat také Brit Sean Ellis za film Anthropoid. „Poprvé jsem o Operaci Anthropoid slyšel v roce 2001 a zasáhla mě statečnost mužů a žen v bývalém Československu a jejich boj proti nacismu. Je to důležitý příběh pro Čechy i pro zbytek světa.“

Masaryk Julia Ševčíka zachycuje profesní i osobní stránku politika a diplomata Jana Masaryka v průběhu let 1937-1939. „Já mám nejradši filmy, kdy jde o hodně, tím pádem mě automaticky zajímala ta doba, kdy se Jan Masaryk dostal do největšího možného konfliktu, kdy měl zachránit zemi, kterou jeho tatínek vybudoval. Je to člověk, který je hrozně rozkolísaný a zároveň dostal daleko těžší úkol, než mohl kdokoli zvládnout,“ říká.

Tomáš Weinreb a Petr Kazda natočili snímek Já, Olga Hepnarová o poslední popravené ženě v Československu. „Máme radši ticho, jednoduchost, tvář Michaliny (Michalina Olszańska, představitelka titulní role, rovněž nominovaná na Českého lva - pozn.) úplně beze slov, kdy tam cítím nějakou emoci, která je ukrytá v ní. A o to jsme se snažili v té režii - aby to bylo uvnitř a potom to vybouchlo.“