Představa, že svět není tím, čím se zdá, ale jen místem (Matrixem), které kontroluje a zotročuje technologie a počítačové programy, se hodí každému, kdo nějak vzdoruje i přirozeně pochybuje o realitě, o správnosti světa, jaký zná - a zároveň hodně fušuje do počítačů a internetu. Sympatická akční filmová pohádka, která vznikla před několika lety o jedincích, kteří tomu dovedou vzdorovat a nacházejí "pravou realitu", se dočkala, jak káže zákon trhu (chtělo by se dodat všekontrolujícího a ovládajícího), dalšího pokračování - nastavování.

Mission: Zion

Posádka lodi Nabukadnesar tentokrát stojí před opravdu obtížným úkolem: zachraňuje Zion, svět "futuristické technologie a pravěkého kmenu" i samotnou lidskou rasu před armádou strojů - chobotnicových sentinelů. A přitom se navíc musí mlátit s armádou agentů, kteří se klonují rychlostí blesku. Pro "vyvoleného" Nea (Keanu Reeves), jeho Trinity (Carrie-Anne Moss), velitele Morphea (Laurence Fishburne) žádná procházka růžovým sadem.

Vizuálně působivý film

Vymakané jsou opět triky, kamera a potemnělé scenérie, na nichž tvůrci ani produkční firma rozhodně nešetřily - jsou bombastičtější než minule. Na diváka fungují sugestivní přechody reality ve chvějivé částice "kybernetického světa". S bitkami je to o poznání horší, ačkoliv se na baletní bojový tanec Nea, oblečeného v kněžské sutaně, hezky kouká, po dvou minutách to člověka, který zrovna neprojevuje vřelé sympatie k bojovým uměním, docela omrzí - a to ještě netuší, že jej čeká dalších pět až deset (dlouhých minut).

Nepříliš povedený byl nápad s množením zákeřného agenta Smithe, v jednom okamžiku stojí sám Neo proti desítkách stejně vypadajících zákeřných lotrů, kterých stále přibývá. Udatný hrdina je kosí stejně stereotypně a nenápaditě jako po ránu švarný sekáč zarostlou travnatou louku.

Příběh kulhá

A příběh? Počáteční noční můra, dobře navozená paranoia, která člověka bere v dokonale ozvučeném sále s mamutím plátnem za srdce, za uši i za neklidné (a napjaté) všechny končetiny, jak trneme o osud světa i sympatických hrdinů, postupně slábne a ustupuje před tupostí, která se filmu zmocňuje stejně jako na závěr zlotřilá armáda strojů Zionu.

Tvůrci se snaží a šperkují příběh, jak to jen lze. Čelo obrany Zionu ochromuje sentimentální milostný trojúhelník, v němž si kapitánka Niobe vybírá mezi Morpheem a Linkem. A Neo prožívá s Trinity skutečně osudovou lásku, i se slibem, že jej milá neopustí za nic na světě. K tomu připočtěme polofilozofické rozpravy o technologii a světě s radním Zionu a nakonec i se samotným stvořitelem - "architektem" Matrixu - a máme koktail filmu jako na dlani.

Škoda, že roztomilých, vtipných, neotřelých hlášek, které si s gustem a pobavením přeříkávají i ti úplně nudní intelektuálové, je méně než v prvním dílu. Ale třeba to, že "osvobodili za minulý rok víc mozků, než za posledních šest let," stojí za inspiraci.

Paralela s dnešní dobou a rolí USA v ní

Co je na filmu velmi zajímavé, jsou ohlasy dobové mezinárodní situace a neklidu, jaké lze tušit v pozadí příběhu. Filmový národ Zionu se ocitá ve velkém ohrožení, úzkosti a stejně, jako v té první velmoci našeho světa, se i tam ujímají před shromážděním slova válečníci, aby povzbuzovali morálku lidu harcovnickými, patriotistickými řečmi. A stejně i tam "nemusíte, abyste spolupracoval, rozumět". A i tam zjistíte, že v cestě ke spáse a zachránění světa stojí mimo jiné proradní, zdegenerovaní "Francouzi", jejichž jazykem se tak krásně nadává - "zní to, jako když si vytíráte prdel hedvábím". Celá scéna se starým programem Merovingianem a jeho ženou Persefonou vyznívá jako špatně maskovaná parodie na Francii a tu "starou Evropu".

No nic, Matrix je v kinech a jistě zaútočí na přední příčky nejnavštěvovanějších filmů, reklama a byznys kolem něho se o to postarají. Zajímalo by byla otázka, jestli náhodou nelze výzvu "Osvoboď svou mysl" (od Matrixu a technologického zotročení) chápat i tak, abychom se osvobodili od podobných módních filmů a celé reklamní masáže mozků s tím spojené?

Matrix Reloaded, USA (2003), 138 minut, režie a scénář: Andy a Larry Wachowski, kamera: Bill Pope, hudba: Don Davis, hrají: Keanu Reeves, Carrie-Anne Moss, Laurence Fishburne, Hugo Weaving.