Úplně nejprodávanější beletristickou knihou v loňském roce byla vzpomínková publikace bývalého premiéra Miloše Zemana Jak jsem se mýlil v politice. Knihy se podle jejího nakladatele prodalo přes 130000 výtisků. [celá zpráva

Velký zájem měli lidé i o paměti uprchlého podnikatele Radovana Krejčíře. Ač nakladatelé dnes hovoří o své knize jako o bestselleru, pokud se jí prodá 10000 kusů, lze v Česku prodat i dvacetkrát více. Šestý díl Harryho Pottera měl právě takový náklad a podle Albatrosu byl rozebrán.

Další dětské bestsellery zůstávají za tímto titulem s velkým odstupem, jsou také z oblasti fantasy - v desítkách tisíc se uvádí prodej prvních dvou dílů trilogie mladého Američana Christophera Paoliniho (Eldest, Eragon). Dětské knížky často těží z obliby filmové podoby příběhu - to se ostatně může projevit i v případě Harryho Pottera, který byl také zfilmován. Po uvedení příběhu do kin se znovu oživuje poptávka po těch dílech, které byly předlohou filmu.

Úspěšné je i nové vydání Letopisů Narnie klasika anglické literatury Cliva Staplese Lewise. Prodávala se knížka Roalda Dahla Karlík a továrna na čokoládu, podle níž byl natočen film, v žebříčku nejprodávanějších knih loňského roku jsou i televizní Večerníčky.

Co bylo v TV, to se prodá

Jestliže mezi dětskými tituly figurují knižní podoby televizních a filmových příběhů, mezi četbou pro dospělé je tomu ještě ve větší míře. Kromě televizních seriálů převedených na papír si lidé kupují i přepisy talk show či dokonce Denik Ostravaka, který je plně přístupný na internetu. Lidé si rádi přečtou to, co již znají. Podle odborníka na média Milana Krumla za oblibou knižních podob seriálů ale stojí hlavně dobře zvládnutý takzvaný merchandising - komerční využití motivů, dějových linií či grafických prvků při výrobě doplňkových předmětů k pořadům.

"Doplňkové předměty včetně knih si lidé kupují ze dvou důvodů: spojují je s něčím, co důvěrně znají a chtějí mít k dispozici; za druhé se domnívají (ne vždy oprávněně), že v knize bude ještě nějaká další přidaná hodnota - něco navíc, poodhalení dalších osudů hrdinů," řekl Kruml.

Úspěchem prodeje knih se pak posuzuje i úspěch seriálu a vytváří jeho "kult", nejde totiž jen o knihy, na internetu vznikají fanouškovské stránky některých seriálů, kde se lze dočíst podrobné popisy děje jednotlivých epizod, aktuality a podobně. "A člověk je často překvapený, jak vysokou mají návštěvnost," uvádí Kruml. "Popularita takových knih je přímo úměrná jednak sledovanosti seriálu a také jejich prezentaci na obrazovce a schopnosti sdělit potenciálním čtenářům, že v knize je i něco víc, i kdyby to byly jen fotografie z natáčení," uzavřel.