K napsání hry ho inspirovala postava ruského vědce, vynálezce i špióna Lva Sergejeviče Teremina, jehož osudy připomínají velkolepou autorskou mystifikaci. Postavu Teremina hraje Ivan Trojan.

Kdo to byl Teremin a jak jste na něj přišel?

Přivedl mě k němu střihač mých filmů David Charap. O Tereminovi u nás nikdo neví, ale v USA a Rusku je to známá osobnost a jeho vynález - jediný nekontaktní hudební nástroj tereminvox - má na moskevské konzervatoři dokonce vlastní katedru. Robert Moog prohlásil, že bez Teremina by nikdy nedokázal sestrojit syntezátor. Pro tereminvox napsal skladbu i Bohuslav Martinů.

Přibližte čtenářům ten zázračný nástroj...

Princip tereminvoxu je jednoduchý - funguje v podstatě jako alarm, k jeho rozeznění stačí, aby se k němu přiblížilo jakékoli těleso, třeba aby kolem přeletěla moucha, proto je velmi těžké ho ovládat, ale Ivan Trojan se na něj naučil hrát docela obstojně. Tereminvox byl sestrojen v roce 1920 a o mnoho let předběhl vývoj elektronických nástrojů. Teremin ho nejen zkonstruoval, ale i zpopularizoval, protože Rusko v té době prožívalo elektrifikaci a nástroj využívající elektřinu byl velmi žádoucí, stejně jako jeho vynálezce.

Teremin prožil dlouhý a vzrušující život. Co z jeho biografie hra zachycuje?

Prakticky jen období deseti let, které Teremin prožil v Americe. Jeho dramatický život (1896 - 1993) zahrnuje takřka celé 20. století, byl to člověk tvrdý a krutý, který jako špión sloužil všem sovětským rozvědkám, s KGB spolupracoval až do roku 1967. Dnes bychom o něm asi mluvili jako o negativní postavě, ale on žil v šílené době. Když se v roce 1937 vrátil do Ruska, zmizel ve vězení a dlouho se myslelo, že je mrtvý.

Teprve na sklonku života se vrátil do USA. Byl to člověk, kterého fascinovaly ženy, bral si je za manželky, aniž se rozvedl s těmi, které měl předtím, ztrácel přehled. Zachytit jeho život přesahuje možnosti jedné hry. Tato inscenace je o svobodě jednotlivce, o člověku, který dokázal úžasné věci v nesvobodě.

Příběhy obyčejného šílenství vám přinesly popularitu. Mnoho lidí si vás zařadilo jako autora osobité komedie. Jaký bude Teremin?

Je to poměrně vážná psychologická hra. Humor v ní má místo až v druhé rovině, i když se pochopitelně prosadí, v Dejvickém divadle to ani jinak nejde. Ale je to drama evropského typu s lehce detektivní zápletkou.

Uvažujete o filmové verzi Teremina?

To je nemožné, muselo by se to odehrávat v New Yorku třicátých let a natáčení by stálo stamilióny dolarů. A taky by ve filmu nevyšel bezprostřední zážitek ze zvuku nástroje, který zní bez doteku. O využití tereminvoxu ve filmu se pokoušeli už bratři Marxové, kteří s ním zacházeli jako se ženou, ale také to nebylo ono.