Peter Brötzman stál v polovině šedesátých let u zrodu evropské free jazzové scény. V Berlíně spoluzakládal organizaci Free Music Production zaměřenou jak na pořádání festivalů věnovaných totální improvizaci, tak na vydávání freejazzových nahrávek

Brötzmana, který začínal s s tradičním jazzem v dixielandové skupině, nejvíce ovlivnil americký freejazzový saxofonista Albert Ayler, na jehož poctu natočil v roce 2001 tribute album. Během celé své kariéry hrál s mnoha předními exponenty stylu jako byl saxofonista Steve Lacy, bubeník Andrew Cyrille  zejména pianista Cecil Taylor

Brötzman, který byl stejně jako Milan Knížák také členem výtvarného hnutí Fluxus, se však po celou svou kariéru snažil překračovat hranice. Na přelomu osmdesátých a devadesátých let hrál ve skupině Last Exit s předními představiteli newyorské punkajazzové scény (no wave) baskytaristou a producente Billem Laswellem, kytaristou Sonny Sharockem a bubeníkem Ronaldem Shannonem Jacksonem. Nahrál dokonce rodinné album Last Home s významným reprezentantem kytarového noise Casparem Brötzmanem.

V Divadle komedie vystoupí  Brötzman s kvartetem Nord, v němž bubnuje Peeter Uuskyla, na basu hraje Peter Friis-Nielsen a na další saxofon Nikolaj Trzaska. Skupina právě vydala nové album Malamude.