"Ten případ a jeho pozadí mě zaujaly, už když o tom vydal knihu Josef Klíma, výborný sběratel faktů a autor námětu mého filmu Requiem pro panenku," řekl Právu Renč ve chvíli, kdy se chystal za Kajínkem na návštěvu do Valdic.

"Film nebude zdaleka jen o člověku Kajínkovi, ale mnohem víc o politické zvůli, která určitě i v některých menších městech existuje, a o korupci, čímž nemám na mysli finanční, ale lidskou," přiblížil svůj tvůrčí záměr Renč a dodal: "Kajínek je vrchol ledovce a my se chceme dostat pod něj. Nejde mi rozhodně o přímočarý akční snímek o útěku z vězení. Mám na mysli film o tom, že někteří policisté si dělají, co chtějí. Pokusím se o nekonveční film a rozhodně jiný, než jsem točil dosud. Víc zatím nechci říkat. Nestojím o bulvární články. A nechci prodávat vzduch v situaci, kdy není hotový scénář, natož aby byla například řeč o hereckém obsazení."

To už má pro hlavní roli vytipované Jiří Svoboda, ale prozrazovat ho zatím nechce. V tuto chvíli pracuje na scénáři, inspirovaném konkrétním příběhem, ale v zásadě fiktivním. "Realita je jen to, že člověk sedí v base, dál je to věc autorského přístupu a pohledu," řekl Právu Svoboda.

Spor o práva k příběhu

Producent Petr Jákl ml., který chystá film s Renčem, Právu potvrdil, že jeho společnost J. B. J. Film jednala o zfilmování příběhu přímo s Kajínkem. "Podepsali jsme smlouvu a na šest let koupili osobnostní práva - to znamená fotografie, použití jmen, osobních informací a příběhu," řekl Právu Jákl a dodal, že nejpodstatnější je, že společně s Kajínkem zaregistrovali příběh u agentury pro autorská práva DILIA jako filmový scénář.

"Nikdo už tedy nesmí natočit ani podobný scénář, natož prezentovat svůj film ve spojení s Kajínkovým jménem. Pokud by se tak nadále dělo, přistoupili bychom k soudní žalobě," dodal Jákl a připomněl že zákon již byl porušen, když byl Svobodův projekt prezentován pod názvem Jiří Kajínek: Nájemný vrah nebo Monte Cristo?

Jiří Svoboda reagoval stručně: "Já každému radím, ať se soudí. Pokud ví, o co." Podle něj nelze na příběh vztahovat autorská práva, protože vychází z otevřených zdrojů.

"A pokud jde o použití jmen, musela by se koupit všechna jména, která v příběhu figurují. To by pak ale nejspíš nezbyly peníze na film," usmívá se Svoboda a jeho producent Adam Dvořák dodává: "Oficiálně nemáme od J. B. J. Filmu žádné zprávy, co jim vadí. Co se týče příběhu, chceme vycházet z obecně známé kauzy a nabídnout divákům svůj pohled na ni, respektive pohled scenáristy a režiséra. Příběh sám se ale posouvá do roviny fikce, nikoli reality. Z kauzy, která je obecně známá, uděláme film tak, aby si divák mohl vytvořit na určité věci vlastní názor."

Na první pohled se zdá, že by mohly vzniknout dva filmy, inspirované jedním případem. Jákl totiž říká, že pokud si nebudou podobné, je to nekonkurenční, a nic proti tomu nemá. "Ale kdyby tam nějaká podobnost byla, musíme zakročit," uzavřel Jákl.