Kurátoři se zaměřili nejen na představení washingtonského domu Medy a Jana Mládkových, ve kterém se setkávaly významné osobnosti české a domácí umělecké či politické scény (mimo jiné Věra Chytilová, Henry Kissinger či Bohumil Hrabal), ale nabídli také rodinné filmy, jež Mládek natáčel na cestách, či díla umělců, které oba manželé podporovali.

Jako symbolická overtura je pojatá hlavní stěna prvního sálu výstavy. Je na ní velká bílá číslovka sto a podklad tvoří zvětšené články o Mládkové a jejím manželovi z amerických novin (Washigton Post či Sunday Star). Koláž ukazuje, jak silnou měli oba podporovatelé umění pozici v zámoří.

Z výstavy o Medě Mládková.

Z výstavy o Medě Mládková.

FOTO: Milan Malíček, Právo

Na vedlejší stěně jsou fotografie z rodinného alba. Na nich je vidět, že mladá Meda byla pohledná dívka plná elánu s okouzlujícím úsměvem. S tím koresponduje velká podobenka v nadživotní velikosti, na které je distingovaná dáma v dlouhých šatech se šálkem v ruce.

V dalších sálech jsou předměty, jež byly součástí života Mládkové. Jsou umístěny tak, aby se doplňovaly věci běžné denní potřeby, třeba části nábytku, s obrazy či sochami, které vytvořili renomovaní tvůrci.

Snímek z pražské výstavy.

Snímek z pražské výstavy.

FOTO: Milan Malíček, Právo

Velká červená socha Karla Nepraše Račte točit z roku 1967 stojí u dveří jako majordomus, který uvádí do celé expozice. Některé vystavené předměty vytvářejí překvapivé kontexty. Židle ve stylu Ludvíka XVI. z osmnáctého století s černobílým přehozem položeným přes opěradlo stojí vedle moderního díla Miloše Urbáska z akrylátového skla. Exponáty spojují černá a bílá barva, které z nich vytvářejí kompaktní celek.

Exponáty z výstavy.

Exponáty z výstavy.

FOTO: Milan Malíček, Právo

Na výstavě nemohou chybět obrazy Františka Kupky. Kvaš Studie k obrazu Vertikální plány ukazuje jeho cestu k originálně pojaté abstrakci. Druhým oblíbencem Mládkových byl Jiří Kolář. Jeho originálně pojaté kolážové objekty zdobí jeden z výstavních sálů. Obří jablko vytvořené z poštovních známek je zavěšené v prostoru, zatímco globus vytvořený ze známek a bankovek stojí na historickém francouzském stolku.

Kolekce šatů Medy Mládkové ukazuje, že měla vkus nejen v oblasti designu a výtvarného umění, ale také módy.

Může se vám hodit na Firmy.cz: