Článek
Pořadatelem festivalu profesionálních loutkových divadel s inscenacemi pro děti předškolního věku je Naivní divadlo, jež letos slaví sedmdesát let a jež stálo u jeho zrodu. Minulost i současnost této scény připomněla výstava v galerii pod libereckou radnicí, milovníci kašpárků ocenili expozici Kašpárci a kašpaři z Říše loutek v Malé výstavní síni.
Letošního ročníku se zúčastnilo šestnáct domácích a pět zahraničních souborů. Jejich tvorba nabídla široké spektrum přístupu především k tvorbě pro děti od jednoho do tří let, jejichž schopnost soustředění je ještě limitovaná.
Více než na souvislý příběh sázejí tzv. batolária či babies na hravost a soubor výtvarných, zvukových a pohybových vjemů. Takto pracovalo s dětmi i předměty představení Koukej, svět! pražského Divadla Minor, Moment! pražského Studia Damúza i Toto není kniha belgického Theater De Spiegel.
Vycizelované představení z Belgie
Nejvycizelovanější a nejpoetičtější tvar nabídl belgický soubor v představení Zvídavost, kde na půdorysu zpívaných árií barokní opery defilují před zraky dětí lastury, vějíře či látkové květiny skládající jejich představu o baroku, aniž o něm padne jediné slovo.
Na opačném spektru pak stálo Bato a Lato ostravského Divadla loutek, které půdorys představení proměnilo de facto v dětskou hernu, kde loutky o pozornost dětí sváděly boj se spoustou hraček či klouzaček.
Jinou cestou jde tvorba Naivního divadla, jež nejmenším divákům nabízí emotivně prožité příběhy, jakou po oceňované inscenaci O beránkovi, který spadl z nebe, je i na festivalu uvedená něžná „railway movie“ Šššš. Šššš. Hůůů. Haf! o pevném poutu přátelství.
Z inscenací pro starší děti zaujala německá dvojice Florschütz & Döhnert a její Svět je plný děr, kladenské Divadlo Lampion hravým podobenstvím o posmrtném životě Myši patří do nebe, Kocour v botách souboru Buchty a loutky či představení Žluté, modrá, zelený pořadatelské scény, ocitající se už na pomezí výtvarné a hudební instalace.
Hravost Petra Nikla
Očekávaným zážitkem z hravosti textové, hudební i předmětné byly i Abecední zpěvy umělce mnoha profesí Petra Nikla, jehož opičí tváře zdobily i prostory Naivního divadla. Z akcí odehrávajících se mimo jeviště vzbudila velkou pozornost kráčející sedmimetrová ocelová loutka rytíře s pohyblivými údy a mrkajícíma očima.
Velkým zážitkem byla dobrodružná záchranná mise odvážných vzduchoplavců Elefantelin odehrávající se v břiše největšího slona umístěného na náměstí Edvarda Beneše, poetická čtvrthodina vytvořená s velkou loutkářskou fantazií. A s obdivuhodnými výkony herců střídajících se v nitru gumového slona na rozpáleném náměstí.
Mateřinka diváky opět nezklamala a do příštích let tvorby pro nejmenší diváky přinesla řadu zajímavých a cenných podnětů.
Může se vám hodit na Firmy.cz: