Nově zavedený titul a ocenění Osobnost mladé české fotografie 2018 určený fotografům do 30 let získala Lucia Sekerková - Bláhová a v kategorii Fotografická publikace roku 2018 byla porotou oceněna kniha Josefa Koudelky Návraty. Ceny se dnes vyhlašovaly a předávaly v Czech Photo Centre v Praze Stodůlkách.

„Na titul Osobnost české fotografie za rok 2018 nominuji Josefa Koudelku za velkorysý dar uštědřený u příležitosti osmdesátin nejen Uměleckoprůmyslovému museu v Praze, Národní galerii v Praze a Moravské galerii v Brně, nýbrž položený jejich prostřednictvím na obětiště vlasti. Pravidla snad nevylučují, že by bezprecedentní čin nemohl být bezprecedentně oceněn! Neboli: uvědomuji si, že se roku 2003 stal Josef Koudelka historicky první osobností Asociace profesionálních fotografů,“ uvedl člen poroty Josef Moucha, který Koudelku na ocenění nominoval spolu s Janem Pohribným a Vasilem Stankem.

V jedenáctičlenné porotě pod předsednictvím Libuše Jarcovjákové byli ještě třeba Jiří Hanke, Dana Kyndrová, Pavel Mára nebo Štěpánka Stein.

Koudelkovy výstavy se loni konaly dvě. Retrospektivní výstavu uspořádalo Uměleckoprůmyslové muzeum, její základ tvořilo 350 fotografií ze souboru děl, jež fotograf věnoval prostřednictvím muzea své vlasti. Národní galerie uvedla cyklus De-creazione, který Koudelka vytvořil pro první prezentaci Vatikánu na Bienále v Benátkách v roce 2013. Invazi, sérii snímků z okupace Československa v roce 1968, která Koudelku celosvětově proslavila, vystavila k 50. výročí srpnových událostí. Také NGP stejně jako Moravská galerie v Brně dostaly od Koudelky dar.

Osobností české fotografie za dlouhodobý přínos fotografii se stal dokumentarista Bohdan Holomíček. „Nominuji Bohdana Holomíčka, neboť svým vytrvalým osobním nasazením zásadním způsobem přispívá kvalitě, rozvoji i propagaci české tvůrčí fotografie u nás a v zahraničí,“ uvedl k nominaci porotce Josef Moucha.

Pětasedmdesátiletý Holomíček fotografuje od roku 1958 a poprvé vystavoval v roce 1969. V 70. letech se seznámil s Václavem Havlem a dokumentoval mimo jiné český underground a alternativní kulturu. Havlovi zůstal věrný i po roce 1989 a fotografoval ho do konce jeho života.