Hlavní obsah

Víkend na Pražském jaru se soudobou hudbou

Právo, Vladimír Říha

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Prvnímu festivalovému víkendu na letošním Pražském jaru vévodila kromě komorní hudby i ta soudobá a s ní světové premiéry dvou děl českých skladatelů.

Foto: Pražské jaro - Ivan Malý

Klarinetista Karel Dohnal hrál v sobotu sólo v Kabeláčově 6.symfonii na Pražském jaru s rozhlasovými symfoniky SOČR. Vpravo dirigent Marko Ivanovič.

Článek

V pátečním koncertu Varšavské filharmonie vedené šéfdirigentem Jackem Kaspszykem v téměř zaplněné Smetanově síni Obecního domu to byla skladba Michala Nejtka Ultramarine, v sobotním koncertu tamtéž uvedli rozhlasoví symfonici (SOČR) s dirigentem Markem Ivanovičem jeho vlastní skladbu Slovíčka (Little Words).

Zatímco první byla ryze orchestrální, druhá byla cyklem pěti písní na básně Američanky Dorothy Parkerové. Spojoval je pohled obou autorů na současné mezilidské vztahy. Nejtek vychází v hudbě z textů jiného Američana Raymonda Carvera. Je více experimentální, používá i rockové motivy, ale lze konstatovat, že větší ohlas měl sobotní koncert i díky skvělé švédské mezzosopranistce Katerině Karneusové zpívající v angličtině a dodávající textům melancholickou tvář.

Více v obou večerech ale zaujaly jiné skladby. Na koncertě Poláků Houslový koncert č.2 Karola Szymanowského s ruským sólistou Borisem Brovtsynem a v sobotu Symfonie č.6 Miroslava Kabeláče „Koncertantní“ se sólovým klarinetistou Karlem Dohnalem.

Dílo neuváděné 55 let po premiéře slavilo velký návrat a nadchlo publikum mohutnou rytmickou i zvukovou barevností se zapojením sady bicích i dvou klavírů.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám