RECENZE: Nostalgický pohled na předválečný Manhattan

Právo, František Cinger

Amor Towles (1964), kdysi manažer investiční firmy na Wall Streetu, nyní respektovaný americký prozaik, se prosadil hned svým prvním románem Pravidla zdvořilosti. Magazín Atlantic či deník Wall Street Journal ho označily za knihu roku 2011.

Obal knižní novinky.

Mladičká dívka Katey Kontenová, hlavní hrdinka a vypravěčka v jedné osobě, žije v New Yorku s kamarádkou Evelyn Rosseovou v jednom pokojíku v penziónu. O silvestrovské noci 1937, když v baru čekají na malíře Henryho Greye, zaujmou jeho bratra Theodora, bohatého bankéře a vůbec světáka. A roztočí se tak pestrý kolotoč příběhů mladé společnosti z uměleckého i finančního světa o tom, kdo chce udělat díru do newyorského světa a zároveň prožít vášnivou lásku.

Ona Pravidla zdvořilosti jsou soupisem zásad chování a konverzace mladého George Washingtona, jimiž, jak obě dívky zjistí, se řídil a udivoval okolí právě Theodor, pro přátele Tinker Grey. Zároveň jsou ironickým obrazným vyjádřením pro jednání tehdejší newyorské smetánky, jejíž součástí se obě dívky postupem času stávají.

Towlesovi se podařilo s odstupem řady desetiletí vystihnout americkou společnost po úderech hospodářské krize, kdy si nové generace chtěly vytvořit kousek vlastního štěstí. Kritici s obdivem připomínali nejlepší díla F. Scotta Fitzgeralda. V Towlesově případě jde však spíš o historický román, ve kterém zobrazuje pestře barevnou společnost ostrova Manhattan, ať už jde o národnost, nebo politické smýšlení. Nechybí láska ani smrt, kariérní vzestup i pád.

Děj vedený vpřed poznámkami mladé dívky i svižnými dialogy však ztrácí na napětí už autorovým úvodem. Hlavní hrdinka totiž ve starším středním věku, jak v roce 1966 charakterizuje sebe i manžela, hledí v muzeu na portréty osobností ze 30. let, kde poznává úspěšného i krachujícího Tinkera Greye. Takže více než o drama jde vlastně o ilustraci života jedné generace. Jistě proto tak román oslovil americkou veřejnost. Český čtenář může spíš ocenit portréty jednotlivých postav i nepochybnou literární kvalitu textu.

Amor Towles: Pravidla zdvořilosti

Vyšehrad, přeložila Julie Tesla, 352 stran, 348 Kč

Celkové hodnocení 75 %