Hlavní obsah

Slováci hrají politické divadlo, Češi kabaret

Právo, Radmila Hrdinová

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

V rámci festivalu Pražské křižovatky uvedla 7. října činohra Slovenského národního divadla na Nové scéně Národního divadla v Praze autorskou inscenaci Jiřího Havelky Elity.

Foto: Vladimír Novotný

Jednou z protagonistek inscenace Elity je Emília Vášáryová.

Článek

Dvě hodiny bez pauzy vracejí diváky do dob končícího socialismu, kde režimem dokonale prorostlou síť StB ovládly nové posily. Už ne tupí úředníci, ale perspektivní „elity“ s jazykovým, ekonomickým i politickým vzděláním a přehledem, jež své oběti nemučí fyzicky, ale dokonalým psychickým nátlakem za účinné pomoci právního systému. Lidé schopní zorientovat se v každé situaci po listopadu 1989 opět rychle nabývají na moci.

Inscenace pracuje s konkrétními materiály z Ústavu paměti národa a předlohy postav jsou, zejména na Slovensku, snadno rozpoznatelné. Cena inscenace spočívá v tom, že neulpívá jen v minulosti, ale upozorňuje na její důsledky pro současnost a na stálou nutnost obrany naší dosud nepříliš pevné demokracie. Tomu slouží jak výborné herecké výkony činoherní elity SND, tak i scénografie zrcadlící na scéně diváky v hledišti.

Po inscenacích, jako byl Tiso či Husák bratislavské Arény, ukázaly Elity to, čím slovenské divadlo stále vítězí nad českým. Zatímco Češi se baví ovčáčkovskými kabarety, Slováci tvoří s vážností a naplno zahrané politické divadlo.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám