TIFF svůj obrovský vliv ve filmovém průmyslu a všeobecnou popularitu demonstruje do stejné míry i přítomností desítek prominentních filmařů doprovázených hereckými hvězdami. Vedle čerstvého vítěze Zlatého lva Guillerma del Tora tak do torontského downtownu přicestovali přímo z Benátek režisér Alexander Payne představující film Zmenšování s Mattem Damonem v hlavní roli, George Clooney se Suburbiconem: Temným předměstím či Darren Aronofsky, Jennifer Lawrence a Javier Bardem uvádějící nepříjemně fyzickou, významově a symbolicky však zcela zmatenou filmovou noční můru matka!.

Aronofského snímek publikum opět rozdělil na zastánce a zaryté odpůrce a stal se nejčastějším námětem hovorů mezi festivalovými hosty, veřejnou projekci ale na rozdíl od benátské premiéry provázely překvapivě umírněné reakce.

Do Toronta přijel i Darren Aronofsky.

Do Toronta přijel i Darren Aronofsky.

FOTO: Reuters

Toronto hojně přebírá filmy i po přehlídce v Telluride konající se ve Spojených státech zkraje září. Z Colorada letos mezi jinými přicestovalo britské historické drama Nejtemnější hodina, v němž důsledně namaskovaný Gary Oldman famózně ztvárnil Winstona Churchilla. K živelnému výkonu mu dal režisér Joe Wright dostatečný prostor, neboť excentrickému humoru, sžíravé inteligenci a vášnivosti hlavní postavy podřídil celý film.

„K přijetí role Churchilla mě přesvědčil scénář, ale i konkrétní dějinné události, jimž se snímek věnuje, a má fascinace Churchillem jako takovým,“ popsal důvody ke spolupráci na filmu Oldman. „Pociťoval jsem ovšem i značné obavy, protože jde o postavu ikonickou, každému notoricky známou, navíc již několikrát ztvárněnou skvělými herci.“

Děj začíná událostmi z května 1940, kdy tehdejšího ministerského předsedu Nevilla Chamberlaina (Ronald Pickup) nahradil v klíčové pozici právě Churchill, a končí o několik týdnů později proslaveným Churchillovým projevem, jímž vyburcoval britský parlament k nesmlouvavému boji s nepřítelem.

Wright se sice v Nejtemnější hodině snaží vyprávět dynamicky, což podporuje zejména volbou způsobu pohybu kamery, výsledný tvar ale ve výsledku nese překvapivě silné divadelní prvky. Ústřední role podmanivých Churchillových projevů tematicky připomene oscarovou Královu řeč, s níž film pojí i značně romantizující pohled na dějinné události.

Díky společnému námětu zase lze Nejtemnější hodinu vnímat jako zajímavý protipól k nedávno uvedenému Nolanovu Dunkirku, když evakuaci britských vojsk z francouzského pobřeží, která se odehrála na přelomu května a června 1940, přibližuje z perspektivy politických elit země. Snímek se objeví v tuzemských kinech v lednu příštího roku.