Britsko-irský tvůrce v tragikomedii znovu připomněl, že se proslavil jako dramatik. Jeho precizní scénář plný nečernobílých klejících postav sleduje nejednoznačný případ matky, jež u silnice nechá vylepit tři billboardy kritizující policii za to, že nedokázala chytit vraha její dcery. Jak je pro autora filmu V Bruggách či hry Kati typické, příběh opět mísí melancholii s humorem.

„Tahle kombinace je pro lidi přirozená, ne?“ podotkla Frances McDormandová. Této dvorní herečce bratrů Coenových napsal McDonagh hlavní roli skoro na tělo. Další z hlavních rolí vytvořil Woody Harrelson, který do Benátek přijel také.

Ebbing ve skutečnosti neexistuje a McDormandová si ani nemyslí, že by film nutně kritizoval maloměstskou bílou Ameriku. „Spojené státy nejsou jediná země bojující s rasismem. V USA proti němu lidi navíc protestují. Tohle je film o městě, které se nedokázalo vyrovnat s řadou problémů,“ řekla na tiskové konferenci.

Svou postavu trpké, naštvané, truchlící rozvedené matky prý modelovala hlavně podle Johna Waynea. Její herecký partner Sam Rockwell, s nímž režisér spolupracoval už potřetí, podle svých slov do role buranského policisty žijícího s matkou zkombinoval Taxikáře a sitcom.

Nápad na film McDonagh dostal už před víc než deseti lety, kdy během jedné jízdy autobusem po Americe viděl billboardy s podobnými vzkazy policii. „Vrtalo mi hlavou, kdo je tam mohl umístit. Když jsem přišel na to, že by to mohla být matka, scénář se psal už sám. Mé filmy byly zatím dost zaměřené na muže, teď jsem chtěl ukázat silnou ženu,“ prozradil.

Tři billboardy, které si od novinářů zatím vysloužily nejhlasitější ovace, vidí jako snímek o hněvu, jenž ustupuje, aby dal prostor i naději a lásce. Recenzenti novinku přirovnávají k westernu, všechny westernové prvky do něj ovšem podle McDonagha pronikly nezáměrně.

Ambice dvou dokumentů

O Zlatého lva se ucházejí letos také dva dokumenty. Filmový debut čínského výtvarného umělce a aktivisty Aj Wej-weje Human Flow (Lidský tok) sleduje uprchlíky ve více než dvaceti zemích.

Skoro dvousetminutová novinka Fredericka Wisemana Ex-Libris pozoruje dění v newyorské veřejné knihovně.

„O spoustě jejích aktivit jsem před natáčením moc nevěděl. Prostě jsem chtěl natočit film o knihovně, vybral si New York a pak jsem objevoval, co tam všechno dělají,“ popsal svůj přístup americký dokumentarista. I jeho film kritici tipují na jednu z cen.