Hlavní obsah

RECENZE: Křižáčkovi chybí nějaké uzemnění

Právo, Zbyněk Vlasák

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Očekávání jsou před čtvrtečním vstupem druhého celovečerního filmu Václava Kadrnky Křižáček do kin veliká. Proč? Jednak si už Kadrnkův debut Osmdesát dopisů získal veskrze pozitivní ohlasy a režisérovi zajistil status mimořádného talentu domácí kinematografie. A startovní pozici Křižáčka stihl vylepšit i úspěch na karlovarském festivalu, kde jako první český film po patnácti letech vyhrál hlavní cenu – Křišťálový glóbus.

Foto: KVIFF

Rytíře Bořka ztvárnil v Křižáčkovi Karel Roden.

Článek

Volná adaptace méně známé Vrchlického básně Svojanovský křižáček se odehrává ve třináctém století, kdy malý chlapec tajně utíká z rodinného panství, aby se připojil k legendární dětské křížové výpravě.

Ta měla po neúspěchu dospělých beze zbraně vyrvat Jeruzalém ze spárů muslimů. Báseň i film nicméně brzy změní perspektivu a dál už sledujeme hlavně chlapcova otce, rytíře Bořka v podání Karla Rodena, který se vydává v synových stopách s cílem přivést ho zpět.

A svůj talent zde režisér Kadrnka určitě potvrzuje. Především suverénním nakládáním s filmovým jazykem, pomocí něhož se mu povedlo překonat literární podstatu předlohy. Chytře využívá prostor, inspirován mimo jiné tvorbou malíře Daniela Pitína, středověké fresky pak ovlivnily netradiční formát i způsob snímání postav, které se obejde takřka bez diagonál. Slova prakticky nejsou potřeba, vypráví se zvukem a obrazem, což je hlavně v kontextu českého filmu věc naprosto unikátní a ocenění hodná.

Problém je, že toho zase není tolik co vyprávět. Celou dobu se pohybujeme spíše v duchovní rovině: od pocitu nevyhnutelného odchodu vlastních dětí z domova, kdy je nemůžeme už nikdy dohnat, po hledání zmizelého smyslu života a snad i nějakého boha.

Film by ale vedle tohoto „nadzemního“ světa potřeboval i občasné uzemnění, bez toho je těžké se jím nechat jako divák zachytit.

Ostatně navzdory festivalovému triumfu u publika to v Karlových Varech Křižáček nevyhrál. V Divácké ceně Práva skončil na 162. místě.

Pořád hlavně příslib

Režisérův debut Osmdesát dopisů to měl jednodušší, protože svým příběhem z doby normalizace o snaze ženy a jejího syna vycestovat za manželem do emigrace vstupoval na pevnější půdu – významově předjednané pole našich vzpomínek na předlistopadovou minulost. Navíc jeho přístup ke komunismu jako k byrokratickému peklu, aniž by jako většina podobných filmů sklouzl ke karafiátům, estébákům a hnědým omáčkám, byl výsostně politický, a tím pádem jste si k němu snadno našli vztah.U Křižáčka je to složitější, zvlášť pokud ve vašem světě chybí dospívající děti i bůh.

U poroty v Karlových Varech zabodoval, u diváků zdaleka ne, kritici ho v tradiční anketě Festivalového deníku pominuli – ale i to naznačuje, že je dobré film vidět a udělat si názor sám, protože jeho hodnocení lidi zjevně rozděluje.

Každopádně platí, že Kadrnka zůstává především díky své suverénní práci s filmovými prostředky velkým příslibem pro celou českou kinematografii.

Křižáček
Režie: Václav Kadrnka, hrají: Karel Roden, Aleš Bílík, Matouš John a další. Česko 2017, 90 min.

Celkové hodnocení: 65 %

Reklama

Výběr článků

Načítám