Hlavní obsah

Češi stále více kupují vinyly, ale také streamují

Novinky, Stanislav Dvořák

Češi stále více streamují hudbu. Fyzický prodej hudby ovšem zdaleka nekončí, pokles prodeje je mnohem menší, než se zdálo. A prodej gramofonových desek dokonce každým rokem roste.

Foto: Profimedia.cz

Zákaznice se přehrabuje v gramofonových deskách. Žádné retro, ale aktuální trend.

Článek

Celkové tržby hudebního průmyslu v ČR dosáhly v roce 2016 přibližně 733 miliónů korun. Zatímco příjem z fyzického prodeje klesl o 3 %, příjem z digitálního zase o 3 % vzrostl.

„Nejperspektivnějším příjmovým zdrojem je bezesporu streaming, který vzrostl o 14 %,“ tvrdí Mezinárodní federace fonografického průmyslu (IFPI). Podle jejích odhadu si ke konci roku 2016 platilo některý ze streamovacích servisů 110 tisíc fanoušků a tento počet každý měsíc výrazně roste.

Chování českých hudebních fandů se moc neliší od těch v západní Evropě nebo v Americe. Trendy jsou podobné, ale rozdíly panují například v tom, že Češi mají menší ochotu za cokoliv na internetu platit, zatímco velmi drahý vinyl si klidně koupí. Trend úpadku fyzického trhu a růstu digitálního se v poslední době poněkud zpomalil. V Česku to bylo také kvůli zastavení spolupráce mezi streamovacím servisem Deezer a T-Mobilem.

CD nezaniká

Za rok 2016 digitální příjmy tvořilo ze 77 % streamování a jen z 19 % stahování. V roce 2015 vytvořilo asi 70 % příjmů streamování a 28 % stahování.

Fyzické příjmy tvoří ze 78 % formát CD, jemuž mnozí věstili už před deseti lety zánik, 17 % tvoří vinyl a 4 % DVD. Proti roku 2015 vinyl stoupl z 12 % na 17 %. Lze to interpretovat jako úspěch, ale není to nic proti tomu, co se děje například ve Velké Británii. Tam stoupl prodej černých desek meziročně o 53 %. Tři milióny a dvě stě tisíc prodaných desek znamenají rekord a návrat k číslům ze začátku devadesátých let. Nejprodávanější byli David Bowie a Amy Winehousová. Milióny desek ročně se prodají také v USA.

Lidé tam obecně streamují více než v ČR. Streamováni je současně nadějí i prokletím hudby. Umělci už léta křičí, že peníze z těchto internetových služeb jsou směšné.

Nahrávky českých umělců přinesly v ČR asi 35 % příjmů. Vážná hudba dělá cca zhruba 5 % a 60 % pak představuje zahraniční produkce. Zatímco na vinylu se prodává hlavně časem prověřená rocková a popová klasika, na internetu vládne aktuální komerční pop.

Může se vám hodit na službě Zboží.cz:

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám