Článek
Ve vzdálené budoucnosti ničí strašlivá síla veškerý život na Zemi. Několik lidí ale s pomoci dítěte najde bezpečné místo. Ovšem všichni si tam překážejí. Vnitřní rozpory, kulturní rozdíly a charakteristicky lidské pudy a potřeby vytvářejí prostředí neutuchajícího zmatku. Uniknout nemohou, protože získali nesmrtelnost. Nade všemi se vznáší stín touhy poddat se ničivému běsnění venku. Utopie si podává ruce s dystopií.
Slovo mockument si Vandekeybus vypůjčil z kinematografie, kde označuje zobrazení nereálných událostí formou dokumentárního filmu. V jeho futuristické vizi není nic, jak se zdá.
V představení jeho autor Wim Vandekeybus přibližuje břitký obraz imaginární postavy mesiáše pomocí sedmi postav. Současně se ptá, zda lidstvo stojí za záchranu? Po každém představení bude s diváky diskutovat. V sobotu 27. května v 17.30 se uskuteční v Arše též přednáška Wima Vandekeybuse The Rage of Staging.
„Wim Vandekeybus v každém ze svých projektů hledá. Každé jeho představení se pouští směrem k neznámému a teď se rozhodl udělat představení vyjadřující se k závažným tématům současnosti. V Mockumentu o novodobém spasiteli pracuje s dramatickým textem, který pro inscenaci vznikl. Představí tak divadelní narativ, pro jeho dřívější choreografie netypický. Vedle tanečníků obsadil i klasické herce. O svém vidění současného světa bude osobně diskutovat po každém představení,“ uvedl ředitel Archy Ondřej Hrab.
Vandekeybus založil soubor Ultima Vez v roce 1986. Záhy na sebe připoutal pozornost svým radikálním přístupem, tancem na hraně, kdy si tanečníci házeli tvárnicemi i obrazy násilí. Většina jeho představení je vyhrocených a konfrontačních.
Hojně také využívá multimediálních prvků, kombinuje tanec s projekcemi a hudbou, kterou skládali významní tvůrci Marc Ribot, David Eugene Edwards, nebo David Byrne.