RECENZE: Svět pod hlavou připomněl normalizační marasmus

Právo, Eva Zajíčková

Tvůrcům desetidílného kriminálního seriálu Svět pod hlavou, který se na obrazovce veřejnoprávní České televize právě uzavřel, se podařila na domácí poměry nevídaná věc.

Judit Bárdos, Václav Neužil a Ivan Trojan v seriálu Svět pod hlavou.

Nejenže při adaptování britského seriálu Life on Mars s úspěchem převedli příběh do odlišné reality totalitního Československa, přičemž zachovali zábavnou formu, ale vnesli do něj i existenciální téma života v nesvobodě, a to způsobem, který se obratně vyhnul na jedné straně schematičnosti, na druhé mělkému retru. Svým ironickým odstupem a nekompromisní jízlivostí se přitom vymezili proti pamětnické tendenci poddávat se nostalgii a jásat nad kdejakým reliktem připomínajícím dětství a mládí.

Scenárista Ondřej Štindl a režiséři Radim Špaček a Marek Najbrt sice zachovali kostru původního seriálu, v němž se současný policista po autonehodě propadne v čase o desítky let zpět, ale dál vytvářejí do značné míry originální příběh. Vzhledem k jiné realitě nesvobodné země ani nemohli plně následovat předlohu, která pracuje s dobovými postupy „tvrdé školy“, a tak se v jejich verzi objevuje tehdejší krimi hlavně v bizarních scénách se seriálem Třicet případů majora Zemana.

Atmosféru sklonku normalizace přitom tvůrci zprostředkovávají mixem intimního pocitu generace, která vyrostla uvnitř zadrátovaných hranic a se státem organizovanou represí v zádech, a cynismu těch, kdo se v tom naučili chodit, s ironickým odstupem, který všeobecný marasmus doby pomáhal přežít a dnes vyprávět. Až na menší výjimky hlavně v úvodním a závěrečném dílu se jim to daří se scenáristickou a režijní jistotou.

Seriál však stojí i na výborných hereckých výkonech, kromě hlavního hrdiny Václava Neužila a jeho „parťáka“ Ivana Trojana stojí za zmínku zejména Jan Budař, který zvládá ironicky vyznívající scény s obdivuhodnou přesností, ale i Václav Kopta, Tomáš Jeřábek a další.

Okouzlující drobností, jíž si seriál získává příznivce, je pak způsob, jakým tvůrci v bezútěšně laděném příběhu využívají při budování struktury vyprávění logiku snu a pro něj typického zkreslení. Jde však o maličkost zásadní, dokonce se dá říct, že koho právě tahle jemně utvářená rovina neosloví, těžko si k seriálu vůbec může najít cestu.

Svět pod hlavou totiž nejde sledovat jako pouhou fantaskní kriminálku, na to samotné případy nestačí, ani si jej redukovat na story v dobových kulisách, protože při snaze dívat se na něj popisným, realistickým způsobem bude dráždit snovými „nesmysly“. V tomto ohledu má originál u mainstreamového publika přece jen trochu výhodnější pozici, protože divák v zásadě zůstává v žánru, i když opomine různé popkulturní odkazy.

Svět pod hlavou k takovému kompromisu však naštěstí vědomě netíhne, a tak se úspěšně vyhnul riziku, že část publika seriál zkonzumuje jako pouhé do sebe zahleděné povrchní retro.

Svět pod hlavou 10/10
ČT 1, 6. března, 20 hod. Scénář: Ondřej Štindl, režie: Radim Špaček, Marek Najbrt, hrají: Václav Neužil, Ivan Trojan, Judit Bárdos aj.