Především se rozšířil tematický okruh jednotlivých kategorií, přibyly Problémy dnešní doby a Lifestyle. Nová šéfka totiž zdůraznila, že by chtěla akcentovat i pozitivní, či dokonce krásné aspekty dneška, protože náš svět přece nepřináší jen samá negativa.

Na výstavě Czech Press Photo 2016, která probíhá do 30. ledna 2017 v Křižíkově chodbě a Rytířském sále pražské Staroměstské radnice, je patrné, že soutěž se výrazově posunula. Jistě, najdeme na ní snímky z válečných konfliktů či jiných událostí spojených s násilím. Zlo je prostě fotogenické, s tím se nedá nic dělat a dobrý fotograf jeho jistou atraktivitu i vizuální transparentnost vycítí. Taková je třeba vítězná série v kategorii Problémy dnešní doby od Stanislava Krupaře, mapující boje v Libyi.

Ovšem vítězná fotografie roku je spíše tragikomická než negativní. Ukazuje potyčku „vítačů“ a protestujících při návštěvě prezidenta Číny. Zkřížené žerdě vlajek a transparentů dokonale symbolizují esenci konfliktu. Připomínají dřevce rytířů při turnaji, dokonce nechybí ani další praporce a přihlížející heroldové. Dokonalou kompozici vzniklé situace dokázal takto zachytit pohotový fotograf Michal Šula.

Na druhé straně se na výstavě objevuje třeba téma architektury. Jiří Šebek si v projektu Chrámy nové doby všímá dominant dnešních měst, administrativních budov a obchodních center. Černobílé pojetí snímků jejich děsivý vpád do metropolí ještě podtrhuje. Naproti tomu Vavřinec Menšl ukazuje prostřednictvím časosběrného dokumentu Chrám svatého Víta duchovní dominantu, kterou dnes už dávno nahradily velechrámy konzumu.

Problematiku moderní metropole z hlediska sociálního prezentuje David Těšínský sérií Rap je naše víra. Zajímá ho každodenní život komunity rapperů v amerických metropolích.

Kulturu zastupuje mimo jiné momentka z koncertu Madonny od Roberta Sedmíka, vyjadřující sepětí interpretky s fanoušky. Vojtěch Hurych naopak na barvy rezignoval a pojal snímek Zákulisí v Plesu v Opeře jako černobílou stínohru. Kompozice připomíná Drtikolovy či Funkeho vizuální postupy.

Letošní Czech Press Photo vykročilo na novou cestu. Ale nelze očekávat radikální proměnu soutěže, protože to by se musel radikálně změnit svět, na kterém je akce do jisté míry závislá.