Bude to realistický seriál nebo trochu crazy?

Prušinovský: Bude tam všechno. Je to realita, reálné město Nymburk, reální lidé a do toho vpadne naprosto nerealistický trpaslík.

Ten trpaslík je živá postava?

Prušinovský: Ne, sádrový trpaslík.

Proč má takový vliv, že pojmenoval seriál?

Prušinovský: Uvidíte. My se snažíme tajit, co se stane. Je to hned v prvním díle. Česká televize se rozhodla, že to zkusí nasadit dřív na ivysílání (28. prosince) než v normální televizi (2. ledna), protože ten seriál, myslím, bude víc fungovat na mladší publikum.

Televize avizovala krutý humor. Co si pod tím můžeme představit?

Kolečko: Už od antiky se říkalo, že komedie je o špatných vlastnostech lidí a to je tady splněno důsledně. Humor seriálu vychází z našich zlozvyků a spíš temnějších strun. Leckdo se v tom nerad uvidí.

Josef Abrhám v seriálu Trpaslík

Josef Abrhám v seriálu Trpaslík

FOTO: Česká televize

Můžete představit hlavní hrdiny?

Prušinovský: Celé se to točí okolo rodiny Staňků, což je průměrná česká rodina. Staněk je padesátiletý chlápek, typický představitel nižší střední třídy, jeho žena je lehce za zenitem a mají partnerskou krizi. Dorůstající děti chodí do školy a trápí je různé věci. Klukovi je patnáct, poslouchá hip-hop a nikdo mu nerozumí. Má holku, která mu nerozumí.

Ta mladší Janička je ještě nezkažená. Chytrá, chce být právnička. Naivně si myslí, že to je krásná profese, což není. Mají strejdu, který je právník a totální hovado, a dědu, který je senilní. Toho si hážou jak horký brambor.

Dal by se seriál přibližně k něčemu přirovnat, třeba i ze zahraničí?

Kolečko: Lidi mají tendenci to přirovnávat k Macourkovi. Je tam ta základní kombinace surrealistického prvku a realismu.

Prušinovský: Jak se jmenuje seriál o dětech, co mají abnormální schopnosti?

Kolečko: Misfits!

Prušinovský: Misfits. Ale to je ulítlejší, více komiksové, tohle je spíš takové české.

Kolečko: Ale používají podobný princip. Proženou nejobyčejnější sociální realitu takovým surreálným prvkem. To má Honza pravdu.

Dotýkáte se i politiky?

Kolečko: To my s Honzou neděláme. Já jsem zrovna včera odmtíl něco politického.

Prušinovský: Jestli tam nějaká satira je, tak rozhodně ne politická, ale společenská. Mě víc zajímá společnost než politici.

Taky ta politická rychle zastarává...

Prušinovský: I když některé scénky z České sody nestárnou, třeba Václav Benda...

Kolečko: Ale určitě to stárne, to jo.

Líbí se vám Kancelář Blaník?

Prušinovský: Mně se Blaník docela líbí. Kus od kusu. Tam je důležité, jaká kauza zrovna je a jaký klíč k ní autoři najdou. Některé díly jsou výborné.

Kolečko: Já ani nerozumím, o čem to je, protože nesleduju ty reálné předobrazy. Věřím tomu, že je to dobré, těch lidí, co to dělají, si vážím, ale nerozumím tomu, protože neznám tu kauzu.

Prušinovský: Politika je jen obraz toho, co se děje ve společnosti. Tak proč sledovat politiku, když můžeme sledovat ten originál.

Kolečko: To bylo velké moudro!

Prušinovský: To bylo. To jsem si připravil (smích).

Vy píšete spolu?

Kolečko: Ne že bychom seděli fyzicky spolu, ale napíšu to a on to přepisuje. Myslím, že je to zdravé. Honza je šéf a má tu poslední ruku.

Prušinovský: Ale je fakt, že Trpaslík vznikal od námětu mezi námi, na začátku jsme se scházeli hodně.

Kolečko: To i Čtvrtá hvězda. Ale Okresní přebor byl Honzův nápad, ke kterému mě přizval, abych mu pomohl.

Co vás v televizi a filmu nadchlo poslední dobou?

Kolečko: Já se díval na seriál o papežovi (The Young Pope, pozn. red.). Mohlo to být ještě o trochu lepší, ale hodně se mi to líbilo. Já jsem měl rád i to Mládí od Sorrentina. Hlavně se mi líbilo, když se baví kardinálové o intrikách a je to podbarvené housem. A je to o Bohu, to mám rád. Já jsem hodně hluboký (smích).

Prušinovský: Mně se nejvíc líbilo American Crime Story, zdramatizovaný příběh O. J. Simpsona, to je velká paráda. Tam hraje Travolta s plastikou, takového pošahaného hollywoodského právníka. Člověk si u toho vzpomene, jak to tehdy bylo, jak O. J. Simpson plnil noviny. V Americe to byla revoluce, největší celebrita amerického fotbalu zavraždí svou ženu. A ještě k tomu je to černoch.

Proč by se mladý divák měl kouknout na Trpaslíka?

Prušinovský: Primárně je to zábava, komediální věc, která se snaží být - ani nechci říct jiná - ale svěží. Jsou tam dětské postavy, což nebývá obvyklé, v kombinaci se všemi generacemi herců. Střední, jako je Michal Suchánek, nebo starší, jako je Petr Nárožný, Josef Abrhám. Všichni dostanou svůj prostor, odehrává se to v jednom městečku a tak se to tam pinoží.

Kolečko: Je tam i láska, ve všech podobách - otcovská, mateřská, dětská, romantická.