Hlavní obsah

Americký maskér Todd Masters: I vlkodlaci někdy potřebují lubrikant

Právo, Iva Přivřelová

Jeho práci mohli obdivovat diváci seriálů True Blood, Příběhy ze záhrobí, resp. Odpočívej v pokoji, za který získal cenu Emmy. Od čtvrtého dílu se umělecký maskér Todd Masters a jeho forma MastersFX podílí na filmové sérii o boji upírů a vlkodlaků Underworld. Pátý díl s podtitulem Krvavé války se loni na podzim natáčel z velké části na Barrandově, kam se se svým týmem dočasně přestěhoval i Masters.

Foto: Falcon

Umělecký maskér Todd Masters.

Článek

Upíři potřebují hlavně zuby a bledý make-up, jak ale vypadá maska vlkodlaka?

Vlkodlaci se hodně mlátí, takže jejich kostým musí být navržen podle toho. Má pěnový základ, maska hlavy je ovšem zpevněná jako helma. Jejich zuby jsou měkké, aby nikoho nezranily, motory v čelistech mají sílu. Pracujeme hlavně s pěnovým latexem, který se u filmu používá už dekády, objevil se i v Čaroději ze země Oz.

Výraz vlkodlačích masek nevypadá moc přívětivě.

Když naše firma začala spolupracovat na sérii Underworld, rozhodli jsme se masky vylepšit. Mimo jiné nám došlo, že čela lykanů se nemusí hýbat. A protože šťastného vlkodlaka často nevidíte, vyrobili jsme je rovnou s naštvaným výrazem.

Jak obtížné je dostat se do vlkodlačího obleku?

Snažíme se to zjednodušit, proto má přes celá záda zapínání. Stejně ale často musíme herce nejdřív posypat zásypem a tři lidi mu pomáhají, aby se dovnitř nasoukal. A někdy je třeba někoho vyslat do sex shopu pro dva litry lubrikantu. Což je vždycky legrace. Lubrikant je ale vhodný, je určený pro lidskou kůži, takže není agresivní, vydrží, je příjemný a dobře se smývá.

Je uvnitř masky lykana horko?

Ano, je to, jako kdybyste nosili tlustý potápěčský oblek. Ten materiál není příliš prodyšný, proto mají vlkodlaci nenápadně prořízlé hrdlo, kterým herci dýchají. Jinak zip je i v rozkroku – víte na co. Některé obleky ten zip nemají, to se pak snažíte, aby jejich nositelé moc nepili... Návštěvu toalety ztěžují také vlkodlačí ruce, které se musí odlepovat a pak zase přilepit. S maskami je tedy hodně práce i během natáčení. Většina představitelů monster je už zvyklá, co všechno nandávání a nošení takového obleku obnáší. Pokud ne, tak to dost rychle zjistí.

Koukám, že vlkodlačí obleky končí pod koleny.

Ano, to je velká změna od Underworldu 4. Když jsme se masek chopili, připadalo nám, že mají příliš velká chodidla, jako klauni. Takže teď mají herci spodek nohou obalený zelenou látkou a nohy se dodělají pomocí digitálních triků.

Foto: Falcon

Z filmu Undterworld.

Jak moc je v pátém díle Underworldu počítačových triků?

To nedokážu říct. Hodně, ve filmu se vyskytuje i bitva tří stovek postav. Digitální triky se objevují hlavně v pozadí. Na každou velkou scénu si nás zavolali. Počítačové efekty jsou dnes čím dál častější, ale herci pořád potřebují něco skutečného, čemu můžou věřit, i kdyby to měly být tenisáky na tyči. Přestože jsou počítače nyní fantastické, stejně podvědomě víte, že to není ono. Poznáte, když ve filmu využijí jenom digitální efekty.

Jsou počítačové triky levnější?

Často jsou levnější a rychlejší protetika. Jejich výroba prochází podobnými fázemi jako u CGI, musíme masku navrhnout, vymodelovat, vysochat. Ale hotovou fyzickou věc můžete použít víckrát, zatímco každý počítačový trik vyžaduje novou práci. Navíc i možnosti masek se zlepšují. Nyní jsme třeba mohli u vlkodlaků přidat mrkání. Dokonce sám legendární maskér Rick Baker se mě ptal, jak děláme přeměnu člověka ve vlkodlaka. To jsem byl pyšný. Na začátku každé produkce se vždy rádi potkáme s týmem digitálních efektů a domluvíme se, jak naši práci spojíme. Co vím, MastersFX je jediná firma, pro niž v jednom baráku pracují umělečtí maskéři i tvůrci vizuálních efektů.

Navrhli jste pro pátý Underworld něco nového?

Ani ne. Vyšli jsme z forem ze čtvrtého dílu, kdy jsme masky převzali a upravili podle sebe. Animatronika je nová, i vlkodlačí obleky, ale jsou vyrobené podle stejného návodu. Také design zůstal. Úpravy jsou tak malé, že si jich všimneme jen my.

Když jste ve čtvrtém díle masky upravovali, inspirovali jste se i něčím jiným než předchozími díly Underworldu?

Často se inspirujeme přírodou. Snažíme se najít přírodní anatomie a fyziognomie, které můžeme využít, třeba vlkodlaci mají prsní svaly jako gorily. Taková maska vyžaduje hodně schopností, a tím i lidí. Někdo ji navrhne, někdo vymodeluje, někdo vyrobí formu, pak je třeba opravit švy, našít chlupy, nabarvit ji. Prostě potřebujete malou armádu.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám