V hlavních rolích diváci uvidí Pavla Zedníčka coby zkušeného rakouského četníka a Martina Donutila s Robertem Hájkem v rolích mladých adeptů četnické služby. Spolu s nimi se ve dvanáctidílném seriálu historických detektivek objeví řada populárních herců: Igor Bareš coby soudce, dále Jiří Langmajer, Robert Jašków a Karel Dobrý jako velitelé nebo Vica Kerekes v roli místní poběhlice.

S oblíbenými humoreskami, které v Brně režíroval Antonín Moskalyk a po jeho smrti je převzala dcera Pavlína, má však seriál společné jen četnické téma. Luhačovické detektivní příběhy také vytvořil úplně jiný tým – autorem projektu a scenáristou je Petr Bok a spoluscenáristou Tomáš Feřtek, který se v ČT podílel na Případech 1. oddělení jako vedoucí projektu a dramaturg. O režii se podělili Biser A. Arichtev, Peter Bebjak a Dan Wlodarczyk.

Podobně jako humoresky i tento dobový výpravný seriál vznikal převážně v exteriérech, točilo se ve 40 lokalitách, zahrálo si v něm 200 herců a dvanácti díly prošlo asi 1500 komparzistů.

„Když jsem se dozvěděla, že natáčení bude probíhat většinou v exteriérech, doslova jsem skákala radostí. Hrát v dobovém projektu je pro herce vždy velký dar,“ vzpomíná na natáčení Vica Kerekes.

Ze stejného důvodu přivítal roli v seriálu i Igor Bareš, který má rád historii a dobové filmy: „Líbili se mi Hříšní lidé města pražského a Marvanovo herectví mě dodnes fascinuje. Nechci se s ním srovnávat, ale snažil jsem se, aby moje postava působila trošku jako rada Vacátko.“

Herce lákaly i akční scény a střelba

Pavlu Zedníčkovi připomněly seriálové příběhy osudy jeho dědečka, který byl kovářem a za první světové války projel celou frontu. Nosil prý i stejně zatočený knír jako jeho postava v seriálu.

„Takže si tak trochu připadám jako vlastní děda po devadesáti letech,“ říká herec, jenž se v seriálu otcovsky ujme dvou začínajících četníků v podání Martina Donutila a Roberta Hájka. „S kluky jsme se bez problémů sehráli. Martina znám od jeho tatínka, ale s Robertem jsem se seznámil až díky Četníkům. Sedli jsme si spolu dokonce tak pěkně, že teď hraje s námi v Divadle Kalich v jedné komedii.“

Oba mladí herci se znají už dlouho, poprvé se potkali už při natáčení dětského televizního seriálu Josef a Ly a později se sešli i na konzervatoři. V seriálu se jejich postavy spřátelí, přestože pocházejí z odlišných poměrů: zatímco Martin hraje syna zemského soudce, který do četnické uniformy uteče před svojí starostlivou matkou, Robert je klukem z vesnice a k četníkům odejde vypátrat udavače, který zavinil smrt jeho dědečka.

Oběma se podle Roberta líbily akční scény a rádi si vyzkoušeli střelbu. „K četnické profesi to patří, tak jsme během natáčení stříleli. Dokonce jsem měl možnost si během natáčení zajít na střelnici a vyzkoušet si různé zbraně. Člověk tomu potom alespoň trošku porozumí,“ líčí Martin.

Surové zločiny v revoluční době

V čase se nový seriál vrací do doby „před humoreskami“, tedy do zlomového okamžiku, kdy československé četnictvo spolu s republikou teprve vzniká a kdy je atmosféra v zemi poznamenaná válkou. „Byla to revoluční a chaotická doba, mezi lidmi panovala napjatá situace, měli po válce přístup k velkému množství zbraní a nebáli se je použít. Být četníkem bylo nebezpečné povolání,“ vysvětluje scenárista Petr Bok. Při práci na kriminálních zápletkách ho prý zaujalo, že tehdejší zločiny byly často surovější a bezohlednější než dnes, ale zároveň byli pachatelé naivnější a mnohdy se přiznali jen kvůli strachu z božího trestu.

Podle kreativního producenta Jana Maxy seriál nenásilně kombinuje lehce odlehčený styl vyprávění a často drsné případy, které souvisejí s tehdejšími poměry. „Autorům se podařilo udržet divácky atraktivní formu a zároveň odvyprávět mnohdy velmi závažné téma,“ chválí scénář, který rozvíjí osudy čtyř hlavních postav a v každé epizodě odehraje dvě kriminální zápletky.