RECENZE: Goldoniáda z odkazu Martina Porubjaka

Právo, Jiří P. Kříž

V příbramském Divadle A. Dvořáka prověřil síly hereckého souboru Martin Porubjak. Tedy jeho Goldoniáda, kterou se svými dramaturgyněmi Kateřinou Fixovou a Pavlínou Schejbalovou rozhodl se možná trochu přes závit vnutit ještě ne tak dávným absolventům uměleckých škol, většinou Vyšší odborné herecké, režisér Milan Schejbal.

Hostinský Pantalone (Lukáš Typlt), jeho dcera Rosaura (Eliška Jansová) a jeho žena Margarita (Kateřina Fixová).

Porubjakova Goldoniáda měla v Bratislavě podobný osud jako v Praze inscenace Tři v tom Jaroslava Vostrého. Autoři napsali komedie čerpající z italské tradice za nástupu nejtužší normalizace, a tak na plakátech ani ve zprávách pro cenzurní orgány nesměla být jejich jména. Takže pod první uvedení Tří v tom v Činoherním klubu se podepsal jejich režisér Jiří Menzel a u Goldoniády na Nové scéně SND zářilo jméno Vladimíra Strniska.

Nepřipomínám tu podobnost náhodou. O obou kouscích se totiž právem tvrdí, že jsou vedle Commedie dell’arte Petra Scherhaufera v Huse na provázku nejslavnějšími čísly čerpajícími za Alpami z tohoto ryze jihoevropského žánru. Teprve v devadesátých letech na ně úspěšně několika vlastními projekty navázala v pražském Divadle v Dlouhé Hana Burešová.

Do češtiny Porubjakovu Goldoniádu přeložil Leoš Suchařípa. Příběh o třech vznešených nápadnících krásné dcerky hostinského, o sluhovi hned tří pánů a o poprasku, byť ne na laguně, lidí kolem nich, jako vystřižených z komedií velkého Carla Goldoniho, mistra italského a francouzského divadla takřka doslova celého 18. století, se teď hraje v Příbrami.

S chutí baví publikum Tomáš Kyselka (Zeman tak trochu slovenský), Petr Florián (německý Hrabě Donnerwetter), Jiří Vojta (francouzský Baron Jesral) a hlavně jejich Sluha Filip Müller. Na jevišti ožívají typické postavičky italské komedie – Pantalone (Lukáš Typlt), služky Gianina a Marina (Anna Fixová, Lenka Vahalová), hned dva Dottores (Šimon Knápek, Petr Beleš) i věčně nasupený a také jaksepatří ožralý Capitano (Vladimír Senič).

Kuchá se pacient, lidoví hrdinové mají filipa a vítězí nad těmi s modrou krví, pije se moselské i jeho pančované odvozeniny, žranice střídá hlad, při kterém i divákům kručí v břiše, ale zároveň se hoří láskou k Rosauře (Eliška Jansová). Schejbal to všechno narežíroval ve správně hřmotné pohodě. Mladému souboru šílené tempo prospěje. Tmelí kolektiv.

A zvláštní uznání patří dramaturgyni Kateřině Fixové, která si střihla hostinskou Margaritu. Je přece jen o generaci starší než ostatní na scéně. Tempo ji ale předbíhá jen občas, a možná méně než její rozverné, křepké, mladé, ale s žánrem poprvé obeznámené kolegy a kolegyně.

Martin Porubjak: Goldoniáda
Překlad: Leoš Suchařípa, režie: Milan Schejbal, dramaturgie: Kateřina Fixová, Pavlína Schejbalová, scéna a kostýmy: Kateřina Baranowska, texty písní: Pavel Šrut, hudba: Petr Skoumal. Premiéry 2. a 3. června, po prázdninách 13. září 2016.

Celkové hodnocení: 55 %