Hlavní obsah

Dvořákovu Prahu zahájil koncert bez jeho děl

Právo, Ivan Ruml

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Za přítomnosti skladatelova vnuka, také Antonína, byl v pondělí v pražském Rudolfinu zahájen devátý ročník hudebního festivalu Dvořákova Praha. Ve Dvořákově síni se představila v plném lesku Sächsische Staatskapelle Dresden pod vedením předního německého dirigenta Christiana Thielemanna.

Foto: archív - Matthias Creutziger

Německý dirigent Christian Thielemann.

Článek

Třebaže se v programu neobjevila žádná Dvořákova skladba, zazněla díla autorů, které náš národní velikán hluboce obdivoval. V první části zazářil v Beethovenově Koncertu pro housle a orchestr D dur vítěz prestižní soutěže královny Alžběty v Bruselu dánský houslista Nikolaj Znaider. Jeho muzikálnost, sepětí s gestem dirigenta i s hrou orchestru od prvního okamžiku nenechaly na pochybách, že jde o prvotřídní výkonné umění nuancované jemnou dynamikou i dokonalým rytmem. Úspěch zpečetil přídavkem z Bachovy sólové houslové tvorby.

Druhá polovina večera přenesla posluchače do světa romantické hudby. Nejdříve to byly Variace a fuga na Mozartovo téma Maxe Regera, které vycházejí z tématu první věty klavírní sonáty A dur K. 331 salcburského rodáka. Zejména závěrečná, téměř desetiminutová fuga jasnými tahy vykreslila Regerovo kontrapunktické mistrovství.

Následovala symfonická báseň Enšpíglova šibalství Richarda Strausse. Ta je považována za prubířský kámen dechové sekce každého orchestru. Hornová i klarinetová sóla vyšla znamenitě při charakterizaci groteskního tématu středověkého šprýmaře, který v závěru skladby končí v rukou kata.

Mimořádný večer byl v orchestrálním přídavku završen břesknou předehrou k 3. jednání Wagnerovy opery Lohengrin.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám