Hlavní obsah

RECENZE: Cranachovy figury obstojí i v dnešní době

Právo, Jan Šída

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Pražský Šternberský palác hostí originálně pojatou výstavu německého renesančního malíře Lucase Cranacha staršího (1472–1553). Expozice nese název Cranach ze všech stran, neboť si klade za cíl představit umělce, jenž vytvářel díla jak pro katolickou, tak luteránskou církev, ze všech úhlů pohledu.

Foto: katalog výstavy

Cranachova díla mají přesvědčivost i po několika staletích (Zákon a Milost).

Článek

Některé obrazy jsou představeny i z rubové strany. Kurátorka Olga Kotková je nechala zavěsit mezi dvě skla, aby ukázala i to, co je návštěvníkům galerií obvykle skryto. Zajímavé je třeba sledovat, jak plátno rámař do rámu upevnil. Dále jsou k vidění různé historické nálepky galerií či uměleckých archívů. Zadní strana díla je tedy do jisté míry malým rodokmenem.

Pro českého obdivovatele výtvarného umění bude bezpochyby inspirativní vnímat Cranacha i ve vztahu k Čechám a Moravě. Malíř se totiž těšil velkému zájmu zdejší šlechty a ta mu zadávala významné zakázky. Mocný rod Habsburků si u něj například objednal Pražský oltář, který byl určen pro katedrálu svatého Víta, Václava a Vojtěcha na Pražském hradě.

Nejdůležitější je ale možnost putovat po jeho výtvarných stopách, snažit se pochopit ideovou podstatu konkrétních děl, zkoušet dešifrovat kompoziční rafinovanost i skrytou symboliku detailů v druhých či třetích plánech. Cranach je totiž mistr odkazů a přenesených významů.

Foto: Jan Šída, Právo

Výstavnímu sálu vévodí rudý panel s velkým černým C a v jeho vnitřku visí obraz Adam a Eva z roku 1538.

V sále okamžitě zaujme obrovský rudý panel s velkým černým C jako Cranach. V jeho vnitřku visí možná nejsilnější dílo celé expozice, Adam a Eva, které vzniklo kolem roku 1538. Tento nevelký obdélník z lipového dřeva se stává jevištěm pro velkolepé představení. Nahý muž a žena (klíny mají cudně překryté větví) se nacházejí těsně před zásadním momentem: sníst zakázané jablko ze stromu poznání?

Kdo tuto ďábelskou myšlenku nadnesl první? Dominantní žena, či submisivní muž? A myslel to Cranach vůbec takto? Zapomínáme totiž na hada, kterého zavěsil na větev jako nezúčastněného pozorovatele. Je samozřejmě důležité ptát se, nakolik je plaz v pozadí. Takových otázek bez odpovědí se dočkáme u každého díla bezpočet.

Každý nese poselství

Není však vůbec důležité vědět, jak to přesně myslel. Zásadní je přemýšlet o naznačených věcech. Při pohledu na dva obrazy vedle sebe, originál a zřejmě pozdější kopii Zákon a Milost, překvapí tvůrcův smysl pro dynamiku figur. I když se jedná o náboženské téma s odkazy na Starý a Nový zákon, díky výrazným gestům a expresivním výrazům tváří Krista, Adama a Evy, Jana Křtitele, Marie či proroka Izaiáše působí kompozice velmi současně.

Každý prvek nese poselství, promlouvá gestem i řečí těla. Expresivita postav připomíná moderní komiksovou výbušnost. Kdyby se plátna rozstříhala na čtverečky a sestavila se pak na stránku vedle sebe, vznikl by současný komiksový příběh.

Takovou vizuální přesvědčivost mají práce malíře, jenž tvořil před několika staletími. Díky tomu idea děl přesáhla jeho samotného i věhlas dílny, kterou vedl.

Měl mnoho žáků, následovníků, kopistů i plagiátorů a některé jejich obrazy najdeme i na této výstavě. Velikost renesančního mistra Lucase Cranacha staršího však tkví v tom, že intenzívně působí na smysly pozorovatele i po tolika letech.

Cranach ze všech stran
Národní galerie, Šternberský palác, Praha, do 22. ledna 2017

Celkové hodnocení: 85 %

Reklama

Výběr článků

Načítám