Hlavní obsah

Reálné obrazy našeho reálného světa

Právo, Jan Šída

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Galerie Rudolfinum v Praze ukazuje poprvé v České republice fotografické dílo newyorské výtvarnice Taryn Simonové. Výstavu, která trvá do 10. července, rozprostřel kurátor Michal Nanoru do obřích sálů historizujícího interiéru.

Foto: archiv výstavy

Bílý tygr Kenny zničený selektivním příbuzenským křížením (Americký index skrytého a neznámého, 2007 © Taryn Simon. Courtesy Gagosian Gallery).

Článek

Budova Rudolfina je sice dobrou adresou pro většinu prezentací uměleckých děl, ovšem ne vždy rozlehlost interiéru dokonale koresponduje s vystavenými díly.

To je částečně případ této výstavy. Některé umělecké artefakty totiž na nekonečné bílé ploše ztrácejí intenzitu a naléhavost. Simonová chce však především vizuálně působit, to je její základní idea. To, čím se zabývá, představuje černé můry, selhání a špatné svědomí světa, této civilizace. I když jsou zobrazená negativa v drtivé většině svázaná s americkými reáliemi, jsou zpracovávaná témata přenosná do všech zemí světa.

Ekologické excesy, genetické experimenty, zásahy státního aparátu do svobody jedince či totalitní tendence ve společnosti mají zkrátka všeobecnou pravdivost, i když v rozdílných intenzitách.

Foto: Jan Šída, Právo

Kurátor Michal Nanoru mluví o ideové podstatě díla fotografky.

Aby umocnila dopad daných témat, využívá umělkyně konceptuální metody zobrazení. Pracuje i s koláží, videoartem či velkoformátovou fotografií. Každá její estetická metoda slouží vizuální řeči konkrétního díla.

Výstava funguje jako kompaktní celek. Bylo by chybou vytrhávat jednotlivé práce z kontextu a chtít je ohýbat podle sebe, podle své aktuální duševní kondice. Naopak, je naprosto nezbytné volně procházet sály a nechat na sebe artefakty působit. Jedině tak se lze dostat na dohled podstatě věci.

Není to veselé pokoukání, dnešní svět se stal schopenhauerovským slzavým údolím věčně se opakující bolesti těla i duše. Přesto do své kolekce zakódovala Taryn Simonová aspoň střípek naděje. Fotografie nebeské hvězdotvorné mlhoviny dává naději, že tam někde ve vzdálenosti 9500 světelných let může být lepší svět.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám