Hlavní obsah

RECENZE: Petr Sirotek definuje rozdíl mezi filmem a fotografií

Právo, Jan Šída

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Jméno Petra Sirotka, jehož fotografie vystavuje pražská Leica Gallery, je spjato především s filmovou kamerou. V sedmdesátých letech minulého století pracoval autor v Krátkém filmu Praha a za patnáct let tam natočil více než dvě stovky dokumentů.

Foto: Jan Šída, Právo

Fotograf Petr Sirotek vystavuje v pražské Leica Gellery.

Článek

Ovšem původně se Sirotek vyučil fotografem a specifika této profese dokázal využít i ve svém druhém povolání. A také naopak. V roce 1973 totiž odjel jako kameraman s československou horolezeckou expedicí do Nepálu a z této cesty vznikla i série černobílých snímků.

Ty tvoří první část expozice a v tomto případě autor v sobě duši ani oko kameramana nezapřel. Některé fotografie vypadají, jako by někdo rozstříhal film na jednotlivá políčka a dal je vedle sebe.

Foto: katalog výstavy, Právo

Některé fotografie Petra Sirotka připomínají políčka hraného filmu (Nosič, Nepál 1973 © Petr Sirotek).

Snímky obsahují hodně dynamiky. Z domorodého nosiče na jednom z nich doslova cítíme úsilí, kterým překonává horský terén. Gurkhové, jdoucí po lanovém mostě nad zpěněnou vodou, mají napětí ve svých tvářích doslova hmatatelné. Takto pojaté fotografie hodně evokují představivost pozorovatele.

Druhou skupinu exponátů představují svérázně pojatá zátiší. Ta jsou na odvrácené straně spektra vizuálního vyjádření. Sirotek na snímcích umrtvuje čas a uzavírá dění v reálném čase do nehybného stavu. Kočárek stojí na věky věků sám na pařížské ulici, osamělá bárka leží vyvržená na nekonečné bretaňské pláži a dálnice číslo 66 se táhne k nekonečné dáli v americké pustině.

Foto: katalog výstavy, Právo

Park, Paříž 1976 © Petr Sirotek

Výstava dává nepřímo odpověď na nevyřčenou otázku, jaký je rozdíl mezi filmem a fotografií. Film dává mnohem větší možnosti pochopit danou myšlenku, kterou v určitém čase autor uměleckým způsobem formuloval. U fotografie se musí člověk spokojit s jedním políčkem a symbolickým náznakem. V tom je její úskalí a výhoda. Sirotek umí výhody obou médií do jisté míry propojit.

Petr Sirotek: Okamžiky uplynulých let
Leica Gallery, Praha, do 19. června

Celkové hodnocení: 70 %

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám