Text monografie autor sepisoval v malířově rodném městě s-Hertogenbosch. Vykládá Boschovo umění z úhlu doby. Poukazuje na jeho možné zájmy o alchymii, objevené země, atlasy a historické kroniky, vazbu k lidové kultuře Nizozemska i sympatie ke skepticismu humanistů.

Bosch byl podobně jako Grünewald nebo Dürer sžírán strachem z apokalypsy, ale rozhodně nebyl šílenec, podivín či heretik živořící na okraji společnosti. Schwartz v knize otiskl všechny známé dokumenty o malíři. Z nich vyplývá, že šlo o spořádaného a bohatého měšťana úzce spojeného s katolickým bratrstvem Panny Marie.

Kniha přístupnou formou představuje pro nejširší publikum sumu znalostí o nizozemském malíři, jehož fantazie byla bezbřehá. Schwartzovi sice nebyly dostupné všechny závěry výzkumu prováděného v posledních letech vědeckým týmem BRCP (Bosch Research and Conservation Project), ale v něm jde o otázky korigování názorů na autorství některých děl. Třeba slavné malby Sedm smrtelných hříchů z madridského Prada nebo Nesení kříže z Gentu se nově vůbec nedostaly mezi Boschovy originály.

Tato zjištění, jistě závažná, však nijak neovlivňují charakteristiku Boschovy imaginace, jak ji podává Schwartz.

Českému čtenáři se tak dostává do rukou solidní informace o tom, kdo Hieronymus Bosch byl a proč se stal už ve své době slavným. Monografie zaujme také působivou obrazovou přílohou se stovkami barevných fotografií, které reprodukují Boschovy obrazy ve velmi dobré kvalitě.

Gary Schwartz: Hieronymus Bosch (Cesta do nebe a pekla)
Universum, překlad Milan Lžička, 256 stran, 1299 Kč

Celkové hodnocení: 70 %