Hlavní obsah

Aktuální festival Akcent o podobě Evropy

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Praha

Pátý ročník festivalu dokumentárního divadla Akcent, který se uskuteční od 19. do 25. listopadu v pražském Divadle Archa, je vysoce aktuální. Představení se věnují otázkám dopadu nezaměstnanosti, zadluženost zemí a uprchlické krize a tomu, jak se k ní stavíme.

Foto: Divadlo Archa

Záběr z představení Interrobang – Preenacting Europe

Článek

„Společným jmenovatelem, který se vine celým naším programem, je osobní a společná, individuální a kolektivní zodpovědnost každého z nás,“ uvedla umělecká ředitelka festivalu Jana Svobodová.

Berlínský divadelní kolektiv Interrobang si pro svou performaci Preenacting Europe (Evropa? Jaká bude?) vybral budovu bývalého Federálního shromáždění. V sedadlech poslanců rozpadlé federace budou o podobě budoucí Evropy v součinnosti s Interrobang hlasovat sami diváci.

„V posledních produkcích jsme se vypořádávali s různými scénáři budoucnosti. Ptali jsme se, jak se bude naše společnost vyvíjet v blízké budoucnosti. Tím, že se snažíme představit si budoucí vývoj, se zároveň dozvídáme i ledacos o naší současnosti. Vynalezli jsme pro tento účel nový formát, který označujeme slovem „preenactment“.Na rozdíl od takzvaného „reenactmentu“, při kterém se rekonstruují historické události, chceme formou „preenactmentu“ zkoumat jevy naší současnosti a divadelními prostředky je rozvíjet dál do budoucna – a to za aktivní spoluúčasti publika. A v rámci projektu Preenacting Europe navrhujeme budoucí směřování Evropy,“ řekl spoluzakladatel souboru Till Müller-Kluk.

Další zakládající členka Nina Tecklenburgová dodala: „Otázka budoucnosti Evropy je stále naléhavější. Je dokonce velice aktuální v souvislosti s uprchlíky, kdy jde o to, jak uprchlíky v Evropě rozmístit a zda se evropské země při řešení této otázky vzájemně podpoří, nebo nikoli. Ale už i dříve – například při finanční krizi a v létě při jednáních o pomoci Řecku – šlo v podstatě o otázku evropské solidarity. Jsou národní státy schopny upozadit své individuální zájmy ve prospěch společných evropských cílů? Kolik Evropy lidé vlastně chtějí? Bude někdy existovat nějaká celoevropská federace?“

Diváci budou moci hlasovat o třech podobách EU, kterými budou Kolektivní evropská unie, ve které budou všechna rozhodnutí přijímána kolektivně, lotokratická republika Evropa, ve které se politické mandáty budou přidělovat na základě losování, aby se předešlo korupci, a Posttraumatická imunie, ve které se staré evropské rány budou léčit pomocí populistických slibů.

Evropa v bytě

S participací diváků a uplatněním jejich názorů na Evropu počítá i bytové představení Home Visit Europe (Evropa u vás doma) předních protagonistů dokumentárního divadla Rimini Protokoll. Představení je společenskou hrou, které se účastní dvanáct diváků. Uskuteční se vždy v nějakém bytě, kde budou protagonisté vedeni k úvahám o budoucnosti Evropy, ke konfrontacím svých představ, analýzám svých vlastních strachů, zklamání a nadějí.

Foto: Divadlo Archa/Jan Hromadko

Zkouška na představení Loly Arias Konkurz na revoluci

Reminiscence listopadu

Participační element nabídne divákům v sobotu 21. listopadu interaktivní Konkurz na revoluci (Audition for the Revolution), který pro festival připravuje argentinská režisérka Lola Arias známá ze zpracování života za Pinocheta a argentinské junty. Pětihodinové představení bude výpovědí účastníků o roce 1989.. „Návštěvníci Archy se budou moci rozhodnout, zda se stanou přímými aktéry rekonstrukce tohoto historického okamžiku, nebo zůstanou diváky. Divadelní akci o celkové délce pět hodin není nutné zhlédnout od začátku do konce; diváci mohou volně přicházet a odcházet,“ řekl ředitel Archy Ondřej Hrab, který je dramaturgem díla.

Režisérka Lola Arias počítá i s účastí některých předních aktérů dění: pár přímých účastníků listopadových událostí chceme pozvat. Kteří to ale budou, neprozradím. Líbilo by se nám však, kdyby se k nám přišli podělit o své zkušenosti a zážitky i lidé, kteří stáli v pozadí těchto událostí, veřejně nevystoupili, ale byli svědky věcí, které ostatní neviděli. Například jsme mluvili s jedním kameramanem, který nám prozradil, že používal kameru, kterou vlastně bez svolení vzal z práce. Shodou okolností se nakonec objevil na balkonu a natáčel státní kamerou celou revoluci. Celou dobu si opakoval, jak jsou to jedinečné, neskutečné okamžiky a uprostřed této euforie ho najednou napadlo, že balkon, na kterém stálo asi 16 osob, musí bezpodmínečně spadnout.

Autentickou výpověď nabídne netradiční dokumentární a loutkové představení pro osm diváků Smooth Life (Snadný život). Palestinec Husam Abed, který se narodil a vyrostl v uprchlickém táboře v Jordánsku, v něm vypráví příběhy své rodiny v kontextu politických událostí své vlasti posledních třiceti let.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám