Soubor Musica Florea pod vedením dirigenta Marka Štryncla uvede 31. července a 1. srpna ve Windischgrätzově jízdárně ve Světcích u Tachova obnovenou světovou premiéru barokní korunovační opery Johanna Josepha Fuxe Costanza e Fortezza (Stálost a síla) v historicky věrné replice barokního divadla Florea Theatrum.

„Při inscenování se snažíme o co nejkvalitnější stylové hudební provedení spolu s citlivou adaptací tohoto díla do prostorově omezenějšího, ale krásného prostředí mobilní scény Florea Theatrum. Zdůrazňujeme nadčasové kvality a zároveň respektujeme zásadní stylotvorné principy v rámci harmonie dramatické akce, výtvarna, tance a hudby,“ říká dirigent, sbormistr a violoncellista Marek Štryncl, který se zabývá historicky poučenou interpretací hudby a speciálně Fuxovým dílem už od dob svých studií na HAMU.

Na nastudování opery Costanza e Fortezza se podílí tým tvůrců se zkušenostmi s historicky poučenou interpretací děl.

Ať už je to Helena Kazárová, která se podílela na choreografii, režii a dramaturgii již řady společných inscenací, slovenský operní režisér Tomáš Surý s Klaudií Rači-Derner, která spolupracuje na režii, anebo kostýmní výtvarník Roman Šolc, člen francouzské Académie Desprez, specializující se na dobové inscenace.
Role v korunovační opeře ztvární Stanislava Jirků, Sylva Čmugrová, Michaela Šrůmová, Martin Ptáček, David Nykl a další pěvci, dobový alegorický kolorit dotváří šestice tanečníků ze souboru Hartig Ensemble, který se dlouhodobě zabývá barokním tancem, a sboristé umístění v orchestřišti a postranních lóžích.

Fuxova Costanza e Fortezza vznikla ke korunovaci habsburského císaře Karla VI. českým králem a zároveň k oslavě narozenin královny Alžběty Kristýny.

Její uvedení na královniny narozeniny 28. srpna 1723 v zahradách Pražského hradu bylo okázalou akcí za účasti mnoha stovek účinkujících a největší světskou barokní slavností v českých zemích.

Název díla vychází z osobního hesla císaře Karla VI. Constantia et Fortitudine – Stálostí a silou, které opera na příběhu z římských dějin alegoricky dokládá.

Děj opery je statický, protože de facto nejde o operu, tedy hudební drama v pravém smyslu, ale o festu teatrale – divadelní slavnost, v níž je holdovací účel nadřazen funkci dramatické.

Proto i její novodobé uvedení v rekonstruované barokní scéně Florea Theatrum bude kromě hudebních kvalit jistě i atraktivní podívanou.