Millerová pocházela z bohaté americké rodiny a v osmnácti letech se vypravila do Paříže, kde objevila přitažlivý svět umělecké avantgardy. Otec ji přinutil, aby se vrátila domů, ale nijak nezvrátil její rozhodnutí stát se umělkyní.

Začátky její kariéry byly spojeny s modelingem. Pohlednou dívku vyzval ke spolupráci zakladatel časopisu Vogue a v New Yorku se stala vyhledávanou modelkou.

V jejím zorném úhlu však zůstala Paříž, kam se znovu vypravila, aby se stala žačkou avantgardního fotografa Man Raye.

Objevená technika solarizace

Man Ray ji zprvu odmítl, ale půvab i charizma dívky rozhodly o tom, že se stala jeho studentkou, modelkou i milenkou. Pózovala mu k mnoha snímkům, které patří k pokladům pařížské surrealistické fotografie. A sama začala intenzívně fotografovat.

Právě ona zřejmě objevila techniku solarizace. Pojem pochází od latinského výrazu pro slunce a jde o zvláštní postup vytváření konturových fotoobrazů, při kterém dochází k prolínání negativu a pozitivu při následné expozici během vyvolávání.

Vedle surrealistické tvorby se Lee Millerová věnovala také reportážní fotografii.

Za druhé světové války fotografovala bombardování Londýna německým letectvem a jako válečná zpravodajka zachytila osvobození Paříže i bitvu o Alsasko.

Patřila mezi první fotografy, kteří zachytili hrůzu nacistických koncentračních táborů. Ve Vídni najdeme i slavnou fotografii, kdy ji její kolega David E. Scherman vyfotografoval nahou ve vaně Adolfa Hitlera.

V souvislosti s výstavou Lee Millerové otevřela Albertina i novou galerii, která bude věnována umělecké fotografii. Nové prostory mají 450 čtverečních metrů a ředitel Albertiny Klaus Albrecht Schröder si od nich slibuje vyšší návštěvnost muzea, které bylo původně určeno výhradně pro kresbu.