Z hlediska denní návštěvnosti je na druhém místě výstava historických kočárů, která byla na Pražském hradě a na níž přišlo denně 422 lidí, a na třetím místě přehlídka grafického designu Bienále Brno (357 lidí). Údaje o návštěvnosti výstav poskytl časopis Art&Antiques, který se loňským výstavám v českých veřejných institucích věnuje podrobně ve svém únorovém čísle.

Jedině výstavu Tim Burton a jeho svět navštívilo přes 100 000 lidí a je tak srovnatelná například s projekty Karel IV. - Císař z Boží milosti v roce 2006 s 1055 návštěvníky za den. Vyšší návštěvnosti dosáhly jen výstavy historického charakteru Rudolf II. a Praha v roce 1997 (1500 denně), Albrecht z Valdštejna a jeho doba v roce 2008 (1250 denně). V celkové návštěvnosti GHMP výstava Tima Burtona tvoří dvě pětiny z celkového počtu 251 000 lidí.

Reynek a Mucha

Výstava s druhou nejvyšší loňskou návštěvností věnovaná Bohuslavu Reynkovi byla podobně jako nejpopulárnější výstava roku 2013 Lendl-Mucha podpořena masivní reklamní kampaní. Za oběma stál majitel reklamní agentury BigBoard Richard Fuxa.

Reynkovu výstavu sice vidělo více diváků než přehlídku jeho děl v Domě U Kamenného zvonu na přelomu let 2010 a 2011; v přepočtu na denní návštěvnost se však má situace opačně. Počet 356 diváků denně řadí loňskou výstavu na čtvrté místo.

„Zjištění, že tradiční instituce s kurátorským programem jsou ve srovnání s jednorázovými projekty návštěvnicky méně populární, bychom neměli číst jako doporučení pro pořádání akcí tipu Burton či Reynek, ale spíše jako varování pro muzea financovaná z veřejných rozpočtů, že musí trvat na odborné kvalitě svých výstupů, jinak snadno ztratí důvod své existence,” uvádí Art&Antiques.

Korejci si fotí vstup na Muchovu výstavu.

Korejci si fotí vstup na Muchovu výstavu.

FOTO: Alex Švamberk, Novinky

Velký zájem byl loni o retrospektivu Olbrama Zoubka na Hradě - vidělo ji skoro 38 000 lidí, 316 denně. Výstavy na Hradě v žebříčku návštěvnosti bodují každoročně, byť pořadatelé rezignují na ucelený dlouhodobý program s vlastní kurátorskou a badatelskou přípravou. Národní galerie dosud čísla o návštěvnosti nezveřejnila, podle předběžných údajů stálé expozice a výstavy navštívilo zhruba stejně lidí jako v roce 2013 (asi 386 000).

Z regionů je návštěvnicky úspěšný program Galerie výtvarného umění v Ostravě. Nejlépe si tu vedla retrospektiva moderního klasika Bohumila Kubišty. A pokud často platí, že výstavní akce, jež jsou v Praze i regionech, navštěvuje v metropoli více lidí, tak v případě výstavy Geda Quinna a Viktora Pivovarova tomu bylo naopak. V Rudolfinu její premiéru navštívilo denně 91 lidí, ostravskou reprízu 115 (celkem v obou případech necelých 6000). Vysokou návštěvnost loni měla Oblastní galerie Liberec (42 000), což je dáno otevřením zrekonstruovaného galerijního sídla v objektu bývalých lázní.