Hlavní obsah

RECENZE: Nuda v Brně. 26. Mezinárodní bienále grafického designu

Právo, Peter Kováč

Už do 26. ročníku se posunulo Mezinárodní bienále grafického designu v Brně (BB), vedle Benátského bienále a Documenty v Kasselu třetí nejstarší přehlídka výtvarného umění v Evropě.

Foto: Peter Kováč, Právo

Rostislav Vaněk, plakáty pro 10. ročník Mezinárodního bienále grafického designu, z autorovy bilanční výstavy

Článek

Jeho tématem je letos vzdělávání v oboru grafického designu a vizuální komunikace se zaměřením na studenty a různé formy výuky.

Vědomě, leč poněkud nepochopitelně organizátoři vynechali ze soutěže profesionální zkušené tvůrce a pozornost upřeli jen na ty, kteří teprve získávají první zkušenosti. Z přihlášených 2012 prací od 867 autorů ze 43 zemí porota vybrala 400 prací od 226 studentů z 24 zemí.

Výběru dominuje vše, co se tváří až neuvěřitelně vážně a odpovědně. Jako by se ze soutěže vytratila hravost, rozmanitost i vstřícnost k divákům a jejich vizuálním požitkům. Vše se zúžilo na akademické úkoly, takže výsledkem je v mnoha případech design očištěný od reality běžného života.

A občas je to také vítězství konceptu a kontextu, dvou českých teoretických zaklínadel v oboru umění, což třeba naznačuje i doprovodná výstava Vzít si linku na procházku nebo Studovna. Víc tam toho divák najde na čtení než na dívání. Prostě neomodernistická filozofie převálcovala výtvarnou tvorbu.

Osvěžením jsou doprovodné programy zkušených profesionálů. Komorní výstava laureátů předchozího ročníku Armanda Mevise a Lindy van Deursen nabízí zajímavé nápady pro formování vizuálního stylu muzeí moderního umění. V Brně jsou představeny zejména propagační materiály, tiskopisy, obálky a plakáty pro Stedelijk Museum v Amsterdamu, kde byly využity abstraktní motivy suprematismu, který je chloubou sbírek. Bylo by hezké dostat od ředitelství muzea dopis, protože jejich obálka je nyní sama o sobě nádherným uměleckým dílem.

Druhou atrakcí je bilance tvorby Rostislava Vaňka, autora orientačního výtvarného systému pražského metra a tvůrce starších plakátů pro brněnské bienále. Ohlédnutí za jeho prací je uděláno nápaditě a s pointami.

Brno se třeba díky Vaňkovi dočkalo svého metra, byť jen fiktivně v Pražákově paláci. Grafik je také představen jako významný úpravce knih, jeho poslední dílo je kniha Heleny Soukupové o Anežském klášteře v Praze.

Vedení Moravské galerie lze ocenit za propagační materiály, česko-anglické noviny, které k akci vydává, dobrý katalog bienále a obsáhlou publikaci bilancující tvorbu Rostislava Vaňka.

Ovšem nuda v Brně je převažující dojem z letošní přehlídky. Škoda, před dvěma lety bienále sršelo nápady a bylo také mnohem vstřícnější k návštěvníkům.

Mezinárodní bienále grafického designu v Brně 2014
Pražákův palác, Místodržitelský palác a Uměleckoprůmyslové muzeum, Brno, do 26. října, 10–18 hodin, v pondělí a úterý zavřeno.

Celkové hodnocení: 40 %

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám