Když mladá matka hodila svého synka znenadání do výběhu lvů a ještě přitom měla pěnu u úst, zdálo se to seržantu Sarchiemu jasné. „Přeskočilo jí v hlavě,“ pravil poté, co sám ze spárů rozzuřených zvířat sotva vyvázl.

Žádný zvláštní význam nepřikládal ani podivným zvukům a nálezům (například vykuchané kočce na kříži), které se začaly v New Yorku objevovat. Dřel do úmoru, mezitím jen tak tak stíhal zlíbat manželku a dcerku. Všechno, nač narážel, považoval za dílo náhody, zločinců a bláznů.

Až ho vyhledal jezuitský kněz Joe Mendoza, odpadlík s drogovou i sexuální minulostí, za kterou by se nemusel stydět ani zhýralec civilní, a začal mu takříkajíc valit klíny do hlavy. Pocit hraničící s jistotou ho totiž dovedl k přesvědčení, že na to kápnul: za všechno může zlo jako takové, nejde o nic menšího ani většího než o posedlost démony.

Během jejich filozofických disputací o (ne)existenci Boha a současně během stupňujících se děsivých a nevysvětlitelných událostí skeptický realista a neznaboh zvolna přehodnocuje své postoje, zhýralý kněz trvá na svých démonech, a z policajta se stává pomocník vymítače ďábla.

Téma konfrontace či konfliktu věcí a událostí reálných a nadpřirozených nebo jen nevysvětlitelných je v literatuře, filmu i divadle využíváno zhusta a ze všech stran, těžko v něm hledat něco nového. Někdo věří, jiný ne, někdo potřebuje mít všechno vysvětlené a jasné, jinému stačí jeho názor, že jsou věci mezi nebem a zemí, po nichž pátrat je marnost – leda na dně vlastní duše.

Jde tedy o to, jak je vystavěn a zpracován konkrétní příběh. V tomto případě to bohužel spíše působí jako téma vyčerpané. Problém je už v tom, že na rozdíl od knižních epizodek jde ve filmu o jednolitý tvar, do něhož se nepodařilo jednotlivé povídky dostatečně přesvědčivě spojit.

Z filmu Chraň nás od zlého.

Z filmu Chraň nás od zlého.

FOTO: Falcon

Film je navíc zaplevelen téměř nesnesitelným klišé: ženatý policajt, otec malého dítěte, chodí kvůli práci málo domů, manželka žehrá zprvu jen láskyplně, postupně jí to jde víc na nervy a pak se i s dcerkou dostane do ohrožení.

Hororové scény jsou navíc spíše lekavé a hnusné (viz zmíněná kočka na kříži) než napínavé, pokud se člověk zrovna nebojí, že hlavního hrdinu sežere lev. Vzhledem k tomu, že se tak děje hned v první půlhodině filmu, je to značně nepravděpodobné. Eric Bana a Edgar Ramírez, který hraje odpadlického, leč silně věřícího kněze, nejsou typově zdaleka tak odlišní jako jejich postavy názorově, což rovněž filmu na poutavosti nepřidává.

Chraň nás od zlého je tak velmi průměrný hororově laděný thriller, který neurazí, ale jemuž by prospělo víc scenáristické nápaditosti i režijní zručnosti.

Chraň nás od zlého
USA 2014, 119 min. Režie: Scott Derrikson, hrají: Eric Bana, Edgar Ramírez, Olivia Munnová a dalš.

Celkové hodnocení 50 %