Článek
Meisenberg na výstavě řeší vztahy plátna, prostoru, figury, plochy a linie. Andy Hope 1930 se inspiruje kosmickým prostorem a raketami. Obojí je trochu nuda. Naštěstí je tam Jiří David, který trojici kraluje.
Zajímavý je jeho cyklus Mondegreen, kde kombinuje formou plastické koláže 3D obrazy zvířat s nalezenými předměty, které evokují dávné vzpomínky, příjemné i kruté. Vlčí madona je složena z trojrozměrné fotografie vlka, banální kultovní sošky Panny Marie, zkřížených palcátů z uniformy československé armády a stékající barvy. V dalším obraze nevinnost a plachost pohledu srnky na 3D snímku spojuje David s ohryzkem jablka, štětkou na holení a hákovými kříži.
Je to hra snů propojená s kultem fetišů i postmoderních relikvií. Obrazy jako obrazovka pohledu do reality i jako plocha pro uskladnění předmětů, které působí jako osobní deník i krabice plná vzpomínek. Fantazie a realita se propojují a dílo spoléhá na představivost i paměť diváka.
Nebyl by to David, aby se nevyslovil k aktuálnímu dění. Obraz Hitchcockovy blondýnky představuje osudové ženy Hollywoodu, mezi které je zamíchána Jana Nagyová, manželka Petra Nečase. Uprostřed koláže fotografií je kresba nahého Davida v pozici Mantegnova ležícího Krista s nohama vytrčenýma z obrazu.
Ironická reflexe přítomnosti i minulosti je kořením současného umění, tvrdil americký kritik Clement Greenberg. David to potvrzuje téměř každým vystaveným dílem.
Jiří David, Andy Hope 1930 a Florian Meisenberg |
---|
Galerie Václava Špály, Praha, do 26. června, denně 11-19 hod. |