Článek
Neobjevuje se ta prazvláštní povídka na jevišti často. Která próza velkého Pražana ale výlučnou není?! Zachytit na jevišti proměnu člověka v odporného brouka není lehké. Pokud se ovšem nenajde kumštýř, jakým je Dodo Gombár. Na vnější znaky příběhu takřka rezignoval, a přesto je iluze metamorfózy takřka dokonalá.
Se spoluautorkou scénáře Lucií Kolouchovou vsadili na vnitřní proměnu Řehoře Samsy, ale i lidí, kteří ho obklopují a které ovlivňuje a poznamenává jeho vývojová desublimace.
Pozoruhodná je už režisérova ouvertura v obráceném divadle. Diváci sedí na jevišti a pro Kafkovu jedinečnou fantasmagorii se otevírá hlediště s malou plošinou, která je Samsovým výsostným prostorem, obklopeným tmou s hvězdnou klenbou nouzového osvětlení. Jenom ve zmíněné předehře (a pak v intermezzech a codě) jsou herci na jevišti spolu s diváky, v úvodu a pointě s omezující železnou oponou za zády.
Autoři napovídají. Všechno děje se ve vykolejeném prostředí. Lidé v rozporu se svými sny mají blízko k deviaci. Dějiny točí se ve spirále směřující k zvrácenosti. U Kafky identifikujícího se se Samsou pramení ten stav v rozporném vztahu s otcem, ve společnosti dokládá vzdalování ideálu a idejím v předpeklí tušené světové války. Teprve první.
Těžké je dešifrovat jen příliš zašmodrchané finále s Řehořovým koncem na kříži v kaluži vlastního hmyzího slizu. Není opravdu zřejmé, koho a proč Samsa vykupuje a není-li jeho konec vlastně nikoli obětí, nýbrž jen vysvobozením ostatních z jeho vlivu. Gombárova hyperbola zůstala poselstvím formalistním.
S Kafkou ztotožněným Řehořem Samsou je Marek Pospíchal, do detailu vyhrávající jeho marný zápas s odcizením. Za obohacení pražských scén (Komedie, Na zábradlí, Švandovo divadlo) považujme utečence z brněnského Morávkova husího království, tedy Husy na provázku.
Na pražský Smíchov přibyla po Martině Krátké (Samsova sestra) hvězda první velikosti – Andrea Buršová (Služka a posluhovačka). Výborné jsou i výkony Tomáše Pavelky a Patrika Děrgela v rolích Nájemníků…
Franz Kafka: Proměna |
---|
Překlad: Vladimír Kafka, adaptace: Dodo Gombár (režie) a Lucie Kolouchová (dramaturgie), scéna: Petr Masopust a Dodo Gombár, hudba: Jiří N. Jelínek. Premiéra 31. května ve Velkém sále Švandova divadla Praha. |